Pengikut

DEMI MASA... Semua orang tahu...

 

TERJEMAHAN SURAH AL ’ASR
(MASA)
SURAH INI DITURUNKAN DI MEKAH DAN MENGANDUNGI 3 AYAT.


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

1.Demi masa
2.Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
3.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan (nasihat menasihati) dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran.

KETERANGAN SURAH AL ’ASR

Semua manusia dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman teguh dan beramal soleh, serta suka nasihat menasihati tentang kebenaran serta kesabaran. Orang yang soleh sentiasa menjaga baik hubungan sesama manusia serta hubungan dengan Allah swt. Masa yang berlalu diisi dengan perkara yang berfaedah tanpa membazirkan perkara dengan perbuatan yang sia-sia. Pendek kata sentiasa mengikuti apa yang diperintahkan olehNya dan meninggalkan apa yang dilarang olehNya.
 
sumber : sini 

dari saya:
Sesungguhnya dalam kehidupan ini kita perlulah saling  ingat memperingati antara satu sama lain, lebih-lebih lagi adik beradik anak, isteri dan kawan-kawan terdekat. Selain dari pada itu kita juga boleh menggunkan medium seperti blog atau kita updated status kat mana-mana medan atau laman sosial pun tak salah... beringat-ingat dan berpesan-pesanlah untuk kebaikan, marah bukan kebencian, tapi tanda sayang....
Isi lah masa yang terluang dengan perkara yang bermanfaat yer...
Previous
Next Post »