Rabu, 11 Disember 2013

Maklumat bantuan yuran taska di laman web


KUALA LUMPUR: Ibu bapa yang mahu mendapatkan Bantuan Yuran Pengasuhan Taska yang diumum dalam Bajet 2014, boleh merujuk laman web Jabatan Kemajuan Masyarakat (JKM) di www.jkm.gov.my.
Ibu bapa boleh mendapatkan maklumat terperinci seperti kelayakan serta taska-taska berdaftar di bawah program itu, kata Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Azizah Mohd Dun ketika menjawab soalan tambahan Senator Datuk Jaspal Singh di Dewan Negara hari ini. 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2014 mengumumkan bantuan RM250 sebulan untuk ibu bapa berpendapatan bulanan tidak melebihi RM900 yang ingin menghantar anak-anak ke taska swasta yang berdaftar dengan JKM. 

Kelayakan pendapatan bulanan isi rumah penjawat awam turut dinaikkan daripada RM3,000 kepada RM5,000 untuk mendapat subsidi yuran taska sektor awam berjumlah RM180 sebulan bagi meringankan kos yuran taska.

Azizah berkata program itu menyasarkan untuk membantu 3,344 kanak-kanak bagi 2014.

Beliau juga berkata pada 2013, sejumlah 1,042 taska telah berdaftar dengan JKM, iaitu melebihi sasaran awal 1,000 taska. - Bernama
Artikel ini disiarkan pada : 2013/12/1

Guna duit saman bantu mangsa banjir


KUALA LUMPUR 11 Dis. - Pelakon Rebecca Nur Al-Islam bakal mendermakan keseluruhan wang berjumlah RM11,200 yang diterima hasil memenangi saman terhadap pengarah dan penerbit, Erma Fatima kepada mangsa banjir di Kuantan, Pahang dan pihak lain yang memerlukan.

Ujar Rebecca, pihak peguamnya memberitahu, pihak Erma telah pun membayar baki bayaran lakonan seperti yang diperintahkan pihak mahkamah sebelum ini, semalam. Erma sekali lagi mencetuskan rasa kecewa Rebecca apabila menjelaskan saman berkenaan dengan wang bernilai RM1.

"Saya tidak tahu mengapa dia berbuat demikian, mungkin ini membuktikan dia masih tidak ikhlas mahu melakukan pembayaran mengikut arahan mahkamah. Bagaimanapun untuk tidak memanjangkan lagi kes ini, saya terima.

"Kini saya dalam perjalanan ke Kuantan untuk membantu mangsa-mangsa tragedi banjir di sana dengan menggunakan duit tersebut," ujarnya yang telah membeli barang-barang seperti makanan dan keperluan harian asas.

Pada 8 November lalu, Mahkamah Majistret memerintahkan Erma membayar sebanyak RM11,200 sebagai baki bayaran lakonan Rebecca dalam drama arahan pengarah itu, Dejavu di Kinabalu.
Terdahulu, Erma telah membuat bayaran tersebut dengan wang syiling lima sen yang disertakan dengan senaskhah al-Quran tetapi ditolak Rebecca setelah mendapatkan nasihat daripada pihak peguamnya. - UTUSAN ONLINE

Isnin, 9 Disember 2013

Khamis, 5 Disember 2013

CupCake Lover | Aksesori CupCake


Untuk peminit CupCake yang gilakan hiasan dalam rumah  berasakan cupcake, jom kita lihat aksesori murang dan hrga yang sangat berpatutan, stok lain seperti gambar di bawah..


dan banyak lagi, smentara stok masih ada terus... 
sekiranya berminat klik link FB cupcake di bawah




Ingatan Untuk Kaum Hawa

Photo: wahai hawa .....
apa masallah anda?

tidakkah anda mengerti....
cantiknya wanita kerana ... kejernihan wajahnya!
manisnya wanita kerana ....kerana kesederhanaan lamiahnya!
hebatnya wanita kerana...IMANNYA!

wahai wanita...
menjadi seorang wanita yang dihormati itu
adalah lenih baik 
berbanding...
wanita yang sangat diminati oleh kaum adam

wahai wanita...
jangan merasa puas hati bila mendengar pujian ORANG DIHADAPAN KITA
ataupun...
merasa senang bila ditunjukkan rasa KEMESRAAN dan MUKA MANIS dihadapan kita
sebab...
YANG DEMIKIAN ITU BELUM TENTU TIMBUL DARI HAKIKAT BATINNYA.!

wahai wanita...
anak perempuan selangkah anda keluar dari rumah tanpa menutup aurat mu
maka..
selangkah juga ayah mu itu hampir keneraka.! MELANGGAR PERINTAH ALLAH SWT!
tidakkah kita kesiankan ayah kita kerana 
kedegilan bukan kerana kejahilan kita mahu mengheret ayah kita kesana.
ALLAHURABBI!

wahai wanita yang bergelar isteri..
manakah taat dan kehormatan anda jika suami anda menempah ticket lebih awal keneraka kerana
amanah yang di amanatkannya tidak mengamalkan agama didalam keluarganya.
apakah ungkapan sayang dan kasih cinta itu...anda hanya azimat didunia saja...MELANGGAR PERINTA ALLAH SWT !

dimana letaknya ungkapan kasih cinta dan sayang kepada surganya.?
ALLAHURABBI.

sedar dan sedarlah akan perintah - NYA !
wahai kaum ku...hawa.

wahai hawa .....
apa masallah anda?

tidakkah anda mengerti....
cantiknya wanita kerana ... kejernihan wajahnya!
manisnya wanita kerana ....kerana kesederhanaan lamiahnya!
hebatnya wanita kerana...IMANNYA!

wahai wanita...
menjadi seorang wanita yang dihormati itu
adalah lenih baik
berbanding...
wanita yang sangat diminati oleh kaum adam

wahai wanita...
jangan merasa puas hati bila mendengar pujian ORANG DIHADAPAN KITA
ataupun...
merasa senang bila ditunjukkan rasa KEMESRAAN dan MUKA MANIS dihadapan kita
sebab...
YANG DEMIKIAN ITU BELUM TENTU TIMBUL DARI HAKIKAT BATINNYA.!

wahai wanita...
anak perempuan selangkah anda keluar dari rumah tanpa menutup aurat mu
maka..
selangkah juga ayah mu itu hampir keneraka.! MELANGGAR PERINTAH ALLAH SWT!
tidakkah kita kesiankan ayah kita kerana
kedegilan bukan kerana kejahilan kita mahu mengheret ayah kita kesana.
ALLAHURABBI!

wahai wanita yang bergelar isteri..
manakah taat dan kehormatan anda jika suami anda menempah ticket lebih awal keneraka kerana
amanah yang di amanatkannya tidak mengamalkan agama didalam keluarganya.
apakah ungkapan sayang dan kasih cinta itu...anda hanya azimat didunia saja...MELANGGAR PERINTA ALLAH SWT !

dimana letaknya ungkapan kasih cinta dan sayang kepada surganya.?
ALLAHURABBI.

sedar dan sedarlah akan perintah - NYA !
wahai kaum ku...hawa.

copy paste dari : facebook

Promosi: 60 unit Myvi 1.5L F.E.M istimewa untuk wanita


Myvi Edisi Terhad Khas dilancarkan Perodua kepada pelanggan wanita sebagai sebahagian daripada kempen khusus untuk wanita yang berlangsung di Publika, Kuala Lumpur semalam.
“Perodua Myvi 1.5 Edisi Terhad yang direka untuk wanita moden ini dicipta khusus untuk ahli wanita Perodua Female Empowerment Movement (FEM) yang mendaftar ,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh.


Model Myvi yang didekorasi bersama rekaan pelekat bergaya ini dilengkapi dengan stereng, alas kaki dan tempat duduk kulit dengan logo F.E.M, sistem multimedia dengan navigasi, kamera belakang dan bekas serba guna eksklusif yang bernilai RM4,000.
Sebanyak 60 unit kereta akan dikeluarkan sempena kempen ini dengan hanya boleh dibeli oleh ahli FEM yang mendaftar di www.peroduafem.com.my berdasarkan sistem siapa cepat dan memenuhi syarat seperti; wanita, berusia 18 tahun ke atas serta memiliki atau pernah memandu kereta keluaran Perodua.
Ditawarkan dalam pilihan warna Ivory White, Myvi Edisi Terhad ini boleh dimiliki dengan harga RM56, 027.

Myvi FEM_13Myvi FEM_12 Myvi FEM_11
Myvi FEM_10 Myvi FEM_09 Myvi FEM_08

Selasa, 3 Disember 2013

Hukum memakai baju bergambar

BOLEHKAH seseorang itu memakai baju mempunyai gambar binatang atau orang (sama ada kecil, besar, jelas atau tidak) ketika menunaikan solat. Segala pandangan yang ustaz berikan, saya sanjung tinggi untuk kebaikan bersama. Terima Kasih.

Khalid
Puchong, Selangor

JAWAPAN: Soalan ini sebenarnya termasuk di dalam satu perbincangan besar berkaitan dengan gambar. Terdapat satu hadis yang sahih di mana Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud, "Para malaikat tidak masuk rumah yang ada gambar" (Hadis sahih riwayat al-Imam al-Bukhari, No. 3224 dan juga al-Imam Muslim, No. 3938).

Berdasarkan hadis ini, sebahagian besar para ulama melarang daripada menyimpan gambar makhluk yang bernyawa di rumah termasuklah menyimpan dan memakai baju yang mempunyai gambar binatang atau orang.

Melukis gambar makhluk yang bernyawa seperti serangga, binatang dan orang adalah dilarang. Jika kita minat melukis, maka lukislah gambar makhluk yang tidak bernyawa seperti bukit bukau, kereta, rumah dan lautan serta langit.

Marilah kita memerhatikan riwayat ini; Said bin Abi al-Hasan berkata, 'Saya berada di sisi Ibn Abbas di mana seorang lelaki telah bertanya kepadanya, 'Wahai Ibn Abbas, saya adalah seorang lelaki yang mencari makan dengan kemahiran tangan dalam melukis gambar-gambar ini.' Jawab Ibn Abbas, 'Saya hanya akan menjawab dengan apa yang saya dengar daripada Rasulullah SAW iaitu, "Sesiapa yang melukis gambar maka Allah Azza wa Jalla akan mengazabnya pada hari kiamat sehinggalah dia meniupkan roh dalam gambar itu, namun dia tidak akan dapat berbuat demikian." Kata Sa'id, 'Mendengar jawapan itu, Lelaki tersebut amat-amat marah dan mukanya bertukar kuning. Melihat keadaannya, Ibn Abbas berkata, "Tidak guna engkau ini, kalau engkau hendak lukis juga, maka hendaklah engkau lukis pokok dan apa sahaja yang tiada roh" (Riwayat al-Imam Ahmad, No. 3266. Al-Imam Ahmad Syakir berkata: Sanadnya Sahih).

Riwayat ini jelas membezakan antara gambar makhluk yang bernyawa dan gambar makhluk yang tidak bernyawa. Islam tidak mengongkong, sebaliknya Islam memberi garis panduan.

Dengan itu, timbul satu persoalan lain iaitu adakah sah solat orang yang melaksanakan solat dengan memakai pakaian sebegitu rupa? Jawapannya ialah, sekiranya dia belum mengetahui hukum larangan memakai baju yang mempunyai gambar makhluk yang bernyawa seperti binatang atau orang, maka dia tidak berdosa.
Sebaliknya, jika dia telah pun mengetahui bahawa hukum berpakaian begitu adalah haram, namun dia tetap bersolat dengan pakaian itu maka solatnya sah namun dia berdosa. Dia tidak perlu mengulangi solatnya itu. Namun dia berdosa kerana melanggar larangan yang terdapat di dalam hadis-hadis yang dinyatakan di atas.
Perlulah dijelaskan di sini bahawa, jika keadaan memerlukan dan mendesak, maka hukum haram ini bertukar menjadi harus dan dibenarkan.

Contohnya ialah gambar kad pengenalan, gambar paspot, gambar penjenayah, gambar kad matrik pelajar dan pekerja, gambar aktiviti sebagai bukti dan sebagainya.

Semua ini dibenarkan kerana manusia amat memerlukannya. Semoga Allah mengampuni segala kesilapan kita.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121209/re_11/#ixzz2mMm8ffIk
© Utusan Melayu (M) Bhd 

FANTASY PREMIER LEAGUE 2013/14


Apapun inilah barisan kesebelasan utama yang dipilih oleh aku untuk minggu akan datang, buat masa ini Arsenal menjadi pilhan hati dengan corak permianan yang konsisten dan persembahan yang baik yang telah di tunjukkan oleh  anak buah Arsène Wenger ( Gambar  bawah ). 


untuk points minggu ke 13, hanya 48 mata berjaya dikumpulkan, Maaf yer pada meraka yang tak tahu, ini bukan judi.. tiada pertaruhan ini ialah EPL FANTASY

pada siapa yang dah tau, boleh la share apa-apa cerita korang yer..

Menangis Kerana Syria


3 daripada 4 orang kanak-kanak yang telah MATI KEBULURAN akibat dari pengepungan berterusan oleh regim bashar assad ke atas penempatan mereka. 

1. Mayar Houri [1 tahun] KEBULURAN
2. Mohammed Al Saaour [10 bulan] KEBULURAN
3. Sayf Al Din Al Bitar [7 bulan] KEBULURAN

4. Noureddine pula maut ekoran pengeboman yang dilakukan regim dan ibubapanya pula kini cedera parah. 

Kanak-kanak ini telah terlepas dari kesengsaraan dunia yang penuh dengan kezaliman dan kekejaman. Mereka telah meraih kemenangan diusia yang masih kecil. Mendapat nikmat Syurga.

لاَحَوْلَ وَلاَ قُـوَّةَ إِلاَّ بِالله

Jumaat, 29 November 2013

Siapa Bodoh??


Hurm.. situasi ini sentiasa ada di mana- mana. Sebab orang takkan puas melihat kita yang baru  nak menapak untuk berjalan sedangkan dia dah berlari pun.. Melihat sesuatu dari perkara yang berbeza, satu TAJUK BESAR di rungkai dengan 1000 tajuk kecil... hurm..

Harapan Si Cilik


Program ini, memberi peluang kepada kanak-kanak yang mempunyai sakit kronik yang sukar diubati dan ada kanak-kanak tersebut mempunyai peluang hidup yang agak tipis seperti di maklumkan oleh doktor. Bagi memenuhi impian, mereka dipakaikan pakaian seragam PDRM dengan harapan dan cita-cita untuk menjadi salah seorang warga PDRM. Insya allah.. 

Faeire Dreams Christmas - S.O.S wings of hope


Majlis Faeire Dreams Christmas ini dijalankan di LG2 Blue concourse sunway piramid 
subang jaya selangor pada 21 Nov 2013 jam 1500Hrs.Majlis menunaikan impian kanak-kanak apabila dewasa nanti sempena perayaan krismas tahun 2013,antara impian kanak-kanak yang hadir ialah menjadi Polis dan pailot apabila dewasa nanti.Ketua polis daerah IPD Subang Jaya ACP Yahaya Bin Ramli,timbalan KPB Bandar sunway dan beberapa anggota terlibat turut hadir pada majlis tersebut.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, ACP Yahaya Bin Ramli  memakaikan tali pinggang Keselamatan
anak yang istimewa ini didalam Kerta Polis




Terima kasih yer KPL Mohamad bagi saya naik kereta polis.


Khamis, 28 November 2013

Aina Pula Ke Hospital


Semalam aku bekejar lagi ke hospital, cemas seketika bila Aina bermain dengan sepupu jatuh dan sakit tangan, Aina dalam keadaan menangis beritahu umi tangan sakit.. dan menagis tanpa henti lebih kurang sejam sehingga tertidur. Apabila tersedar semula, Aina masih menangis, so bila terima panggilan daripada isteri yang Aina Humaira dalam keadaan macam tu aku segera balik ke rumah. 

Aina masih belum boleh bertutur dengan baik, ada pelat dia, jadi dalam tangisan percakapan dia makin sukar difahami, Bila tanya sakit kat mana, kena fahamkan betul-betul..Sampai dapat kesan di bahagian siku, dengan pengalaman menghadiri kurusus pertolongan cemas, aku gunakan pengalaman yang ada untuk beri respon awal pada Aina Humaira. 

Disebabkan faktor risau, bawa ke klinik 1 Malaysia untuk dapatkan surat dan bawa ke hospital untuk xray, alhamdulillah, PPUM memang menjadi pilihan aku bila pergi ke Hospital Bila Ada kecemasan. Wad Kecemasan PPUM ada khas untuk kanak-kanak dan tak campur orang dewasa. so senang x lama menunggu.

Samapai di hopsital, Jururawat yang bertugas tengok keadaan tangan Aina dan respon yang pertama jururawat tersebut ialah ikatan anduh aku, "siapa yang ikat anduh nie?" terus aku jawab " saya". " salah nie.." alamak malu jap... kursus pertolongan cemas yang lepas dah lama sangat. dah lupa ALASAN...


Alhamdulillah selepas semuanya selesai, tiada yang serius pada tangan Aina dan Aina Humaira yang tomel ini boleh balik ..

aina lebih banyak menggunakan T pada huruf K bila bercakap.. dan berulang kali kena betulkan...

"Tatak teipit tutu tepi tu"..Aina takit

kakak kepik kuku tepi tu....Aina sakit

Asal gaji jer ilang...


Iskh..iskh..iskh... asal gaji jer hilang, ada duit sikit hilang,  aku susah betul nak faham budak-budak zaman sekarang nie, Kalau terlampau beri kebebasan , ambil kesempatan. Masalah yang paling besar ialah pada aku, nak ambil tindakan kesian, nak buat aduan kesian, tapi kesian yang tidak dihargai mereka yang bergelar anak buah langsat...

Pelbagai jenis bahasa yang telah dilontarkan oleh kotak suara aku nie, sindir... cakap terus, cakap kasar, maki hamun jer belum. Uji lah kesabaran pada ku nie selagi boleh yer.. Bila tau salah, datang "mintak maaf "dan anggap selesai. Hurm.. macam mana nak buat nie, bikin ana pening kepala la... 


Selasa, 26 November 2013

Mak Kebas Sebelah Badan


Cemas sekitika petang tadi, dapat info bawa mak pergi hospital, emak demam dan mengadu kebas sebelah badan, alamak secara automatik apa yang terlintas di fikiran ialah ( strok ) " Ya Allah, aku bermohon kepada MU selamatkan lah emak aku, dan berilah dia kesihatan yang baik dan umur yang panjang " AMIN..

Jadi dengan terkejutnya aku mula mencari sumber-sumber yang paling hampir dengan emak, dari percakapan adik2 yang bersama menghantar mak ke Hospital, mak ok.. semua ok.... tekanan darah.. jantung, semua ok Alhamdulillah... Cuma demam mak buat mak rasa tak selesa, Along doakan mak semoga cepat sembuh dan baik seperti biasa. Insya Allah amin...

Mak cuma memnerima rawatan pesakin luar dan dibenarkan balik...

EMAIL KEDUA KEPADA MYEG



cerita lepas pasal MYEG : SINI


STATUS PENGHANTARAN ( EMAIL KE 2 )

Mohd Shahazrin
12:33 PM (4 minutes ago)

to help

SALAM SATU MALAYSIA,

SAYA DAN ISTERI TELAH TERIMA PANGGILAN UNTUK  PENGESAHAN UNTUK DIBERI SMARTPHONE PERCUMA PADA SELASA LALU, PEGAWAI YANG BERTUGAS TELAH MAKLUM UNTUK HANTAR POS SMARTPHONE TERSEBUT,  SALINAN MYKAD TELAH SAYA HANTAR PADA  19 NOVEMBER 2013. SEHINGGA HARI INI SAYA MASIH TIDAK MENERIMA TELEFON TERSEBUT 
MOHD SHAHAZRIN no mykad 880808088888 ( cth )
NORHASIKIN

SEKIAN, MOHON MAKLUM BALAS

pagi tadi, dah kol tanya status tapi, sambung kat sana sambung kat sini... last2 putus.. bukan sekali bukan dua kali..
hurm...


NOTE: AKU NAK TUNGGU LAGI...




This entry was posted in

Isnin, 25 November 2013

TELEFON PERCUMA MYEG

Telefon percuma dari Myeg


Salam semua MYEG ada telefon aku minggu lepas untuk maklumkan yang aku dan isteri telah layak untuk terima SMARTPHONE dari MYEG. Setelah berdaftar untuk belia yang berumur 21 hingga 30 tahun, Umur aku dah hujung-hujung syarat kelayakkan dah. 

Alhamdulillah, sehingga sekarang aku masih menanti kehadiran telefon ini kerumah. Nanti bila dah sampai aku update lagi.

Aku nak share info tentang telefon percuma yang bakal di berikan, katanya ciri-ciri dan jenis telefon tu macam kat bawah nie.

PEARL MINI
Specifications
Dimension
115.3 mm x 62mm x 11.8mm
Weight
108g (with battery)
CPU
Qualcomm 1.0 GHz
Operating System
Android 2.3
Memory
Internal
512MB ROM / 256MB RAM
External Storage
MicroSD, up to 32GB
 
Display
Size
3.5”
Resolution
320 x 480, HVGA
Technology
Capacitive, 262K colors
Connectivity
Network
GSM 900/1800 MHz,
UMTS 2100MHz
SIM 1
GSM / WCDMA
SIM 2
GSM
Data
HSDPA, ≤7.2 Mbps, EDGE & GPRS
Wifi
Yes (802.11b/b/g/n)
Bluetooth
BT 3.0
GPS/ AGPS
Yes / Yes
Camera
Rear Camera
2.0 MP
Front Camera
-
Features
4x Zoom, Scene Mode
 
Sensor
Accelerometer Sensor
Connectors
USB
USB 2.0
SD Slots
Yes
Audio Output
3.5mm Audio Jack
 
Power & Battery
Capacity
Li-lon 1300mAh
Talk Time
Up to 3.5hrs
Stand-by Time
Up to 220hrs
 
Multimedia
Player
MP3 / MP4 Player
Audio Format
MP3 / AAC+ / eAAC / AM
Voice Recording
3GPP
Video Format
3GPP/ MP4
Video Recording
3GPP
Features
Dual SIM
 
Apps
Social Network
Facebook
Productivity & Utilities
Gmail, Maps, AirAsia, Tunetalk
Gaming
-
Entertainment
Youtube, Radio FM
Appstore
Google Playstore
Browser
Android Native Browser
Accesories
Charger, USB Cable, Battery, Earpiece, Screen Protector, Quick Start Guide, Warranty Card
 
Packaging
Matt Paper Box

Kerana parang, lelaki pijak perut bapa hingga mati

KOTA MARUDU 25 Nov. - Hanya kerana tidak dapat meminjam parang daripada bapanya, seorang lelaki bertindak membelasah dan memijak perut warga emas berusia 84 tahun itu sehingga mati di pekan Pitas dekat sini Jumaat lalu.

Turut dibelasah suspek ialah ibunya berusia 61 tahun yang cedera di kepala dan leher.
Kejadian berlaku pukul 11.45 malam ketika suspek berusia 40 tahun yang mengalami masalah mental dan merupakan anak bongsu datang ke kedai runcit milik pasangan itu untuk meminjam parang daripada mangsa, Oding Lumping.

Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Mohd. Isa Yusof berkata, mangsa bagaimanapun memaklumkan tidak mempunyai parang mengakibatkan suspek berang lalu menyerang kedua ibu bapanya itu. - UTUSAN ONLINE


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20131125/je_07/Kerana-parang-lelaki-pijak-perut-bapa-hingga-mati#ixzz2le6mOPzj
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Jumaat, 22 November 2013

Oh My Spata


Salam semua, aku dalam proses menyiapkan dan kemaskini Sistem Pengurusan Aset Tak Alih ni, pening, pening, dah macam arkitek menyiapkannya


tengok lah bos aku nie, sama-sama membantu menyiapkan MY SPATA nie..
sedikit mengenai MY SPATA


Sistem mySPATA dan SPA merupakan satu sistem pengurusan aset kerajaan secara talian yang baru diwujudkan bagi memantapkan pengurusan aset kerajaan. Perkataan mySPATA wujud dari perkataan SPATA iaitu Sistem Pengurusan Aset Tak Alih. Manakala perkataan SPA merupakan singkatan daripada Sistem Pengurusan Aset Alih. Apa yang membezakan antara kedua-dua sistem ini ialah Sistem mySPATA digunakan untuk mengawal selia Pengurusan Aset Tak Alih Kerajaan iaitu tanah, bangunan dan infrastruktur. Manakala SPA menguruskan hal ehwal aset alih contohnya komputer, kereta, perabot dan sebagainya. Prosedur pengurusan aset alih adalah mengikut Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan bilangan 5 tahun 2007.

Lepas nie Myspa pulop...


Rabu, 20 November 2013

MASA UNTUK BERAKSI


MASA UNTUK BERENTAP..
PASUKAN DIATAS PASUKAN BUKAN PILIHAN
LOGISTIK IPD SUBANG JAYA

VS

SUBANG JAYA

PASUKAN PILIHAN NIE..


TENGOK LA, KALAU GINI CARANYA 
ENTAH LAH...HUHUHU


SEMOGA BERJAYA UNTUK TEAM LOGISTIK WALAUPUN DAH LAYAK KE SEMI FINAL PIALA KPD SUBANG JAYA

FAIL MEJA

PANDUAN MENGENAI 
MANUAL PROSEDUR KERJA DAN FAIL MEJA


Baru kemaskini Fail meja selepas betukar bidang nie. Cawangan dan bahagian yang lain mempunyai Fail meja yang berlainan, Kalau nak tahu Format Fail Meja nie kena tanya pada mereka yang arif dan pakar, 

Aku dapat format fail meja ni dari kawan aku yang bidang tugasnya sam macam aku, Bekalan dan logistik.Nak lagi member aku dari Ampang Cik Dilla baru balik dari kursuskhas untuk Fail Meja.. Anyway Dilla Tq sekali lagi.. 

Kalau korang nak tengok rujukan yang dikeluarkan dari Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam 
Bilangan 8 Tahun 1991 pasal fail meja klik link yer.



Ancaman diabetes pada si kecil


TAHAP kesedaran di kalangan ibu bapa mengenai penyakit diabetes pada kanak-kanak berumur tujuh tahun ke atas dan kesannya kepada tumbesaran mereka belum begitu meluas.

Tanpa pengetahuan dan maklumat yang mencukupi, ibu bapa menghadapi kesukaran untuk bercerita dan memaklumkan mengenai penyakit tersebut kepada anak-anak mereka.

Sekarang, jika ditanya kepada kanak-kanak tentang penyakit diabetes, pasti rata-ratanya tidak begitu faham. Sesetengahnya tidak pernah dengar dan beranggapan ia hanya penyakit untuk orang dewasa.

Hakikatnya, diabetes atau penyakit kencing manis tidak hanya menyerang golongan dewasa. Kanak-kanak juga tidak terkecuali jika mereka tidak menjaga kesihatan dan pemakanan yang diambil setiap hari.

Seperti orang dewasa, apabila seseorang kanak-kanak dikesan menghidap diabetes, peluang untuk sembuh dan kembali normal agak susah .

Keadaan itu sekali gus akan turut menjejaskan kualiti rutin harian pesakit.

Sehubungan itu, bagi membantu kanak-kanak sekolah mengenali dan memahami penyakit diabetes serta mengajar mereka tentang kepentingan mengambil makanan sihat, Gleneagles Kuala Lumpur (GKL) telah membawa kartun adi wira Boboiboy bersempena sambutan Hari Diabetes Sedunia, baru-baru ini.
Membawa tema Lindungi Masa Depan Kita, aktiviti ini bertujuan menyampaikan maklumat dan meningkatkan kesedaran serta cara pencegahan diabetes melalui pemakanan sihat dan senaman.
Seramai 700 pelajar dari Sekolah Kebangsaan St. John 1, Kuala Lumpur terbabit dalam aktiviti interaktif tersebut.

Pengurus 1 Pusat Penjagaan Diabetes GKL, Violet Choo berkata, berdasarkan kajian pada tahun 2012, kanak-kanak yang berumur 13 hingga 18 tahun berpotensi mendapat diabetes tahap 2.

“Pendedahan tentang penyakit diabetes di kalangan kanak-kanak adalah langkah terbaik untuk mereka mengetahui bahaya diabetes sekaligus mencegah penyakit tersebut daripada awal lagi,” katanya.

Tambah beliau lagi, terdapat beberapa faktor yang mendorong kanak-kanak mendapat diabetes ketika usia muda.

Antaranya, kurang melakukan senaman, banyak berhadapan dengan tekanan, terbeban dengan kerja sekolah yang banyak dan mengambil makanan ringan tanpa kawalan.

Kesemua faktor itu banyak mendatangkan keburukan kepada kesihatan mereka.

€œBerdasarkan kajian juga, kanak-kanak lelaki lebih berpotensi untuk menghidap diabetes berbanding kanak-kanak perempuan,” jelasnya.

Sementara itu, Ketua Pakar Pemakanan GKL, Lim Ai Ling berkata, peningkatan kanak-kanak dan remaja yang mempunyai berat badan berlebihan pada tahap 2 semakin membimbangkan.

Membuat pilihan makanan sihat dan melakukan senaman melibatkan aktiviti fizikal akan membantu mereka mempunyai berat badan yang sihat dan mencegah masalah kesihatan termasuk diabetes tahap 2,” katanya.
Ujarnya lagi, diabetes adalah penyakit utama yang dihidapai oleh rakyat Malaysia masa kini dengan statistik yang menunjukkan ia semakin meningkat setiap tahun.

€œKajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2011 menunjukkan berlaku peningkatan yang drastik penyakit diabetes di kalangan masyarakat Malaysia yang berumur 18 tahun dengan 20.8 perautus berbanding hanya 14.9 peratus pada tahun 2006,” jelasnya.

Bagi Psioterapi GLK, Ng Choo Bing, kanak-kanak pada hari ini adalah empat kali kurang aktif berbanding kedua ibu bapa dalam aktiiviti harian mereka.

€œKurang melakukan aktiviti fizikal akan menyebabkan seseorang mudah mendapat obesiti, kecelaruan muskuloskeletal dan mengundang kepada maslah lain seperti diabetes, penyakit jantung dan strok pada masa akan datang.

Walaupun kanak-kanak pada masa ini tidak mempunyai sebarang penyakit, sentiasa aktif dan melakukan senaman akan adalah asas untuk mendapat kesihatan yang baik,” jelasnya.
Violet Choo


© Utusan Melayu (M) Bhd 

Risiko diabetes ketika hamil


RAMAI dalam kalangan wanita hamil menghidap kencing manis, yang dikenali sebagai diabetes gestasi. Diabetes akan berlaku apabila badan tidak boleh menghasilkan insulin yang secukupnya, iaitu hormon yang dihasilkan oleh pankreas.
Insulin mengawal jumlah gula dalam darah yang digunakan untuk tenaga dan membolehkan gula yang tidak diperlukan segera disimpan.
Semasa kehamilan, badan seorang ibu akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi, terutamanya dari pertengahan kehamilan dan seterusnya.
Jika badan tidak boleh menyediakan insulin tambahan, si ibu akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah dan menimbulkan diabetes gestasi.
Diabetes gestasi selalunya akan hilang dengan sendiri selepas bayi dilahirkan, berbeza dengan jenis diabetis lain yang merupakan penyakit seumur hidup.
Boleh dikatakan semua orang mengetahui mengenai komplikasi yang melibatkan pesakit diabetes.
Biasanya pesakit diabetes yang tidak terkawal terdedah kepada pelbagai komplikasi seperti buah pinggang, masalah mata, jantung dan luka yang sukar sembuh.
Kecacatan Bagaimanapun pesakit diabetes yang hamil terdedah kepada pelbagai risiko yang boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi.
Pakar Runding Obstetrik dan Ginekologi, Pusat Perubatan Kelana Jaya, Petaling Jaya, Dr. Dharmini Veerakumaran berkata, terdapat dua golongan wanita iaitu pertama, yang mempunyai diabetes sebelum hamil dan kedua, yang tidak ada diabetes tetapi mempunyai masalah penghadaman gula semasa hamil dinamakan diabetes gestasi.
"Golongan pertama pula terbahagi kepada mereka yang mengetahui menghidapi diabetes dan tidak mengetahui mereka menghidapi diabetes," katanya.
Golongan pertama yang mengetahui diri mereka mempunyai diabetes sepatutnya mendapatkan nasihat dan kaunseling doktor sebelum hamil.
"Mereka perlu mengawal kandungan gula dalam darah dan menukar ubat kepada suntikan insulin bagi menstabilkan gula dalam darah," katanya.
Bagaimanapun golongan ini biasanya datang berjumpa doktor selepas mendapat tahu diri mereka hamil dan ini mendedahkan ibu dan bayi kepada pelbagai risiko.
"Paling bahaya apabila wanita yang hamil tidak mengetahui mereka menghidapi diabetes dan terdedah kepada pelbagai komplikasi.
"Biasanya doktor akan mula dengan suntikan insulin bagi mengawal kandungan gula dalam darah dan mereka ini biasanya perlu berada di wad bagi tujuan pemantauan," katanya.
Golongan ketiga adalah wanita yang berisiko menghidapi diabetes semasa hamil atau dikatakan menghadapi masalah penghadaman gula.
Ujian yang disarankan untuk diagnosis diabetis gestasi adalah ujian toleransi glukosa oral (OGTT) di mana ujian gula darah diambil semasa berpuasa dan dua jam selepas minum air gula.
Jika si ibu berada dalam kumpulan yang berisiko tinggi mendapat diabetis gestasi, mereka akan diberikan ujian ini antara minggu ke-24 dan minggu ke-28 kehamilan.
Bacaan gula semasa puasa perlu kurang daripada 5.6 mmol/liter dan 7.8 mmol/liter selepas dua jam minum air gula.
Jika bacaan ujian OGTT lebih tinggi daripada yang disarankan, pesakit perlu dirujuk kepada dietitian bagi menggalakkan mereka makan sedikit dan selalu.
Wanita hamil yang menghidapi diabetes perlu melahirkan anak dua minggu lebih awal bagi mengelakkan komplikasi seperti bayi terlalu besar atau bayi meninggal di dalam kandungan akibat plasenta tidak berfungsi.

Isnin, 18 November 2013

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...