Pengikut

MARI MENDERHAKAI MAT GEBU !

BEN ASHAARI

Salam semua, segmen baru BEN nie... Menarik gak... Klik [ sini ] untuk join, Syarat-syarat penyertaan


Sila buat satu entri :
  1. Letak header BEN ASHAARI BLOG
  2. TAJUK :  MARI MENDERHAKA !
  3. Sila masuk ke blog CMG , http://www.tiffinbiru.blogspot.com  ..
  4. Cari satu resepi .. korang dibenarkan amik gambar dari situ tapi tolong beri kredit ( link )
  5. Kemudian , sila buat resepi sendiri berdasarkan resepi yang sedia ada .. Ingat .. jangan terlalu mengarut ! Perlu jaga bahasa juga yer ..
  6. Lagi kreatif lagi bagus ...
  7. Tinggalkan link url di ruangan komen ..


Gulai Nangka Daging Salai
SUMBER : MAT GEBU




BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg nangka yang masih dara
600 g daging rusa 
( kalau takda daging lembu jer )
3 batang serai, di karate-do
1300 ml santan tak pekat - tak cair
400 ml patty santan
2 keping asam gelugor
2 camca perak rempah kari dari india
Garam dan gula ikut suka
1 biji bawang besar saiz 5 inci*
10 biji bawang merah berat dia dalm 300 grm gitu *
4 ulas bawang putih, putih jer.. yang cacat tak mau*
1 inci kunyit hidup ,aku sure hidup jangan bagi mati*
1/2 inci halia segar*
1/2 inci lengkuas bugar*
1/3 cawan cili padi*(*dikisar halus 0.001 mm saiz dia)
5 biji bawang merah, dhiris-hiris bukan direnjis-renjis 
2 ulas bawang putih, dihiris macam bawang merah
1/2 inci halia, dihiris sama juga.. tak tau belajar... jangan malas.

sumber mat gebu

CARA MEMBUATNYA :-)


basuh tangan dulu..dah belum???
  1. Daging dicuci bersih (masukkan dalam wmesin basuh jika perlu) , cucuk dengan garfu (cucuk daging bukan mata), lumur sedikit kunyit dan garam (sikit jer nanti kene penyakit ), perap 15 minit dan salai atas api bara hingga masak, balik2kan daging setiap 2- 3 minit (seperti dlm gambar, huh x reti???). Sejukkan dan hiris nipis. Nangka dikupas kulitnya ( jangan makan kulit), potong sederhana besar dan rendam dalam air. Ketepikan atau ketengahkan atau ikut suka.
  2. Panaskan minyak dalam periuk lepas tu rasa dengan tangan dah panas ker belum., masukkan bahan2 hiris dan serai (jangan lupa baca Bismillah), tumis hingga harum mcam" harum baumu sibunga lah tanjung". Masukkan bahan kisar dan rempah kari, kacau rata dan tumis hingga terbit minyak, gunakan api kecil jangan guna api besar( dengar nasihat pakar, jangan memandai).
  3. Toskan nangka tadi dan masukkan ke dalam periuk bersama2 daging salai hiris. Gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih, kecilkan api dan biar merenih hingga nangka lembut (tambah air panas jika perlu  perlu xpa paham).
  4. Masukkan asam gelugor dari Pulau Pinang, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula( sikit jer nanti kene kencing manis) . Akhir sekali tuang pati santan dan biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan goreng.... 

note: resepi ini hanya imaginasi penulis.. resipi asal klik [ sini ]




Previous
Next Post »

20 Komen

Write Komen