Selasa, 14 Julai 2015

MH17 (SEDIH) | Jelmaan jiwa ‘dada’


Putrajaya: “Kerinduan terhadap arwah suami terubat apabila melihat minat dan tabiat Abderrahman seakan-akan mewarisi perlakuan Allahyarham,” luah Sharifah Asma’a Syed Alwi Al Junied, 30, isteri pembantu juruterbang pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 Ahmad Hakimi Hanapi.

Ibu tunggal itu berkata demikian ketika menceritakan perkembangan terkini diri dan anak tunggalnya, Abderrahman yang bakal menginjak usia dua tahun pada 20 Oktober depan.

Sharifah Asma’a berkata, dia juga sering rindukan kenangan bersama arwah suami lebih-lebih lagi melihatkan wajah anak seiras suaminya.

“Dari segi cara tidur, pilihan makanan, wajah, malah banyak persamaan Abderrahman dengan ayahnya yang dipanggil ‘dada’.

“Tidak tahulah sama ada jika dia membesar, akan ada perubahan, namun saya menemui sesuatu yang dekat dalam hati sebagai mengubat rindu,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Katanya, memori dan kenangan mengenai arwah muncul kembali dan tiada apa yang boleh menghalangnya untuk terus mengingati Allahyarham.

“Bagaimanapun, saya juga sedih kerana pada masa sama merindui ‘separuh jiwa’ saya yang lain untuk berkongsi kegembiraan melihat anak lelaki kami membesar,” katanya.

Bagi memastikan Abderrahman sentiasa mengingati bapanya, Sharifah Asma’a akan menunjukkan gambar dan video suaminya dan bercerita mengenai Allahyarham kepada anaknya setiap hari.

“Setiap hari saya tunjuk gambar dan video dan bersembang mengenai Allahyarham. Faham atau tidak itu tidak mengapa asalkan dia sentiasa ingat kepada arwah.

“Dia tengok gambar pada telefon dan menciumnya sambil memanggil ‘dada’. Malah, apabila melihat kapal terbang, dia akan tunjuk dan memanggil ‘dada’,” katanya.

Tatkala ditanya ketabahan menghadapi kehidupan selepas setahun kehilangan suami tercinta, Sharifah Asma’a mengakui, kebanyakan orang beranggapan dia sangat kuat mengharungi dugaan berkenaan.

“Orang cakap saya kuat sebab nampak dari luar, namun mereka tidak tahu dalaman macam mana. Selepas ada anak hanya satu pilihan yang saya ada iaitu menjadi kuat...Nak tak nak, perlu hadapi kehidupan seperti biasa,” katanya.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/64211#sthash.DQszZsqv.dpuf

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...