Selasa, 12 September 2017

BERI YANG TERSAYANG UDARA YANG SEGAR UNTUK KESIHATAN

Betapa HEBATnya anda serta betapa INDAHnya hidup kita ini jika kita dapat memeberikan yang terbaik pada yang tersayang dengan menghirup udara yang sihat dan tidak tercemar.
----->> berikan MAK AYAH udara yang bersih dan sihat.
----->> berikan ANAK udara yang bersih dah sihat.
----->> berikan ISTERI udara yang bersih dan sihat.
----->> berikan SUAMI udara yang bersih dan sihat.
Tahukah Anda??? Keperihatinan anda untuk menjaga kesihatan mereka yang tersayang dengan memberikan mereka peluang untuk menghirup udara yang bersih dan sihat yang dapat menghidarkan dari menghirup udara yang :
• Udara dan Asap BERJEREBU
• Bau Busuk seperti bau asap rokok, Bau haiwan peliharaan, Bau selepas memasak, Bau sampah dan lain-lain bau.
• Partikel habuk, rambut dan bulu haiwan.
• Habuk halus, asap Rokok, Bakteria, Virus dan Kuman.
• Virus Influenza seperti H1N1, Influenza dari manusia dan lain-lain virus yang merbahaya.
Biozone
Biozone Air Purifiers menawarkan cara yang sangat baik untuk membersihkan udara di rumah atau pejabat anda dengan menggunakan teknologi ion negatif dan UV Germicidal Lamp untuk memusnahkan asap, bau, bakteria, virus dan banyak bahan pencemar lain dari udara dan permukaan. Dengan tiada penapis untuk menggantikan, penyelenggaraan tahunan adalah mudah dan berpatutan.
➡️ Menghilangkan Asap
➡️ Sepenuhnya senyap
➡️ Bercahaya dan Mudah Alih
➡️ Bahagian Penggantian murah
➡️ Tiada penyelenggaraan
whatsapp/call : 0162816727


Selasa, 5 September 2017

Bersatu hati kekalkan keamanan

Tan Sri Khalid Abu Bakar
Pembaca yang saya sanjungi. Minggu ini minggu terakhir kita akan bersama dalam ruangan yang menjadi santapan kita tiap Sabtu selama hampir tiga tahun kerana saya akan menjalani persaraan wajib pada 4 September 2017.
Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT, kerana ditakdirkan untuk menjadi seorang pegawai polis, kerana ia satu profesion yang mulia. Saya diberi peluang untuk berjihad ke jalan Allah SWT melalui tanggungjawab hisbah ke atas saya sebagai khalifah di muka bumi ini, untuk menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar.
Sepanjang perkhidmatan saya, tidak sekalipun pernah saya kesali keputusan untuk menjadi seorang pegawai polis, yang saya buat ketika berumur 19 tahun.
Semakin saya mendekati garisan penamat, saya sedar itulah keputusan terbaik yang pernah saya buat seumur hidup saya.
Bermula dengan langkah pertama saya di dalam pasukan, saya dibimbing dan diasuh pegawai atasan yang saya anggap sebagai mentors and are instrumental in shaping my career.
Malah saya juga amat bernasib baik kerana mendapat pegawai bawahan yang sentiasa menyokong dan membantu saya dalam melaksanakan tanggungjawab diamanahkan.
Saya sudah mendedikasikan 75 peratus atau dua pertiga dari umur saya untuk pasukan dengan berpegang kepada satu istiqamah iaitu KESETIAAN.
Saya yakin apabila wujud taat setia, komitmen menjadi pendampingnya dan Insya-Allah kejayaan akan menyusul.
Saya sudah lakukan yang terbaik sepanjang perkhidmatan saya, dengan penuh rasa tanggungjawab dan kesetiaan kepada Raja dan Negara.
Sehubungan itu, saya mampu berdiri tegak dan merasa bangga untuk menyatakan bahawa apabila meninggalkan pasukan kelak, saya tidak ada apa-apa lagi yang tertunggak atau unfinished business.
Sebelum saya berundur diri dariPADA persada awam, saya ingin meninggalkan secebis coretan amanat kepada seluruh warga PDRM yang selama ini menjadi keluarga saya.
Saya berharap dengan adanya kata-kata peninggalan ini, PDRM dan masyarakat dapat saling memahami antara satu sama lain, saling hormat menghormati dan saling bantu membantu dalam mengekalkan keamanan negara dan kesejahteraan awam. Sesungguhnya, ia tanggungjawab kita bersama.
Sesungguhnya, keamanan negara dan kesejahteraan rakyat yang dikecapi ketika ini, tidak mungkin tercapai tanpa pengorbanan anggota pasukan keselamatan yang sejak dulu, tidak pernah berundur walau selangkah ke belakang, dalam mempertahankan bumi tercinta ini daripada ancaman musuh.
Ibarat perisai dan pedang negara, kitalah benteng paling ampuh, yang gagah menggalas amanah untuk mempertahankan keselamatan dan kedaulatan Malaysia.
Keamanan dan kedamaian yang kita kecapi ini, tidak seharusnya membuatkan kita leka dan alpa kerana musuh dan penjenayah sentiasa mencari peluang dan ruang untuk meneruskan agenda jahat mereka.
Justeru, kesiapsiagaan kita mestilah sentiasa berada di tahap yang tertinggi dalam apa jua situasi.
Adakalanya, rakyat mengambil mudah kenikmatan hidup sekarang dan lupa bahawa keamanan yang wujud ini adalah hasil keringat dan darah anggota pasukan keselamatan yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi agama, bangsa dan negara.
Generasi muda yang tidak pernah merasai getirnya zaman darurat, mungkin gagal memahami nilai keamanan dan mengambil mudah apa yang dikecapi ketika ini.
Mereka mungkin tidak dapat menggarap erti sebenar sebuah pengorbanan.
Kita sanggup dibakar terik mentari, bermandi peluh demi kesejahteraan masyarakat. Kita bersedia bersengkang mata di kala orang lain lena dalam pelukan keluarga.
Bahkan, kita rela berada di hutan belantara dan perbatasan negara di kala takbir memecah hening 1 Syawal.
Itulah erti sebuah pengorbanan yang tidak pernah minta dibalas. Kita hanya mengharapkan sokongan dan doa, semoga kita sentiasa berada di bawah payung lindungan Allah SWT, dan terus mampu berjuang, demi memikul amanah dan tanggungjawab kita kepada Raja dan Negara.
Sudah menjadi lumrah manusia, yang cepat lupa kepada kebaikan apabila berlakunya keburukan, walaupun sekelumit. Masyarakat juga lebih mudah menghukum daripada memuji. Maka, segala kejayaan yang kita tempa di perbatasan tidak akan kekal disanjung, jika kita gagal menjaga imej pasukan di mata masyarakat.
Kita harus akui disebabkan nila setitik, maka rosaklah susu sebelanga. Disebabkan seekor kerbau yang membawa lumpur, maka habis semuanya terpalit dan tercemar.
Maka terhapuslah kemarau setahun dek hujan sehari, dan puji menjadi keji.
Namun, hakikat ini tidak seharusnya melemahkan semangat kita untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat. Malah, ia harus dijadikan pembakar semangat untuk kita buktikan bahawa, dalam setandan pisang, bukan semuanya busuk, dan kita tidak seharusnya diibaratkan sebagai telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semuanya.
Sehubungan itu, saya menyeru warga PDRM terus membulatkan tekad dan komitmen, untuk meningkatkan disiplin dan memelihara integriti diri, serta mematuhi standard yang sudah ditetapkan demi menjaga maruah pasukan.
Janganlah sesekali mudah mengalah kepada dugaan hawa nafsu yang akhirnya akan merosakkan diri dan institusi PDRM yang kita sayangi ini. Lebih penting lagi, janganlah digadai kedaulatan negara atas apa-apa sebab atau alasan sekalipun. Ini adalah negara kita dan kita harus bersedia untuk mempertahankannya sehingga ke titisan darah yang terakhir.
Saya yakin, seluruh warga PDRM akan terus memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada negara dan masyarakat. Walau apapun persepsi negatif yang wujud terhadap kita, saya yakin kita tidak akan menodai sumpah keramat yang kita ulangi saban tahun pada tanggal 25 Mac, untuk mempertahankan negara sehingga ke titisan darah yang terakhir. WE WILL DEFEND THE COUNTRY OR DIE TRYING.
Saya juga yakin, kita semua akan sentiasa berdiri teguh dengan ikrar taat setia kepada pasukan dan bernaung di bawah panji Sang Saka Biru untuk menjaga keselamatan negara dan kepentingan masyarakat. Saya menyeru kepada semua pegawai dan anggota, untuk terus bersama-sama kepemimpinan tertinggi PDRM, dalam usaha menambah baik mutu perkhidmatan kepada masyarakat.
Kepada masyarakat, saya berharap akan terus bersama-sama PDRM dalam usaha mewujudkan sebuah negara yang aman, bebas dan berdaulat. Janganlah disebabkan segelintir yang bersikap buruk, seluruh pasukan PDRM dihukum dan dicemuh.
Percayalah, masih ramai lagi yang komited, beramanah, berintegriti, tulus dan ikhlas dalam menjalankan tanggungjawab mereka, dan sanggup berkorban jiwa dan raga untuk kepentingan rakyat dan negara.
Saya cukup bersedia untuk melalui kehidupan baru sebagai orang awam, apabila tiba saat dan ketikanya untuk saya bersara mulai 5 September 2017 nanti.
Saya amat bersyukur ke hadrat Allah SWT, kerana sudah dipanjangkan umur dalam kesihatan yang baik, bagi membolehkan saya kembali memberikan tumpuan sepenuhnya kepada keluarga, selepas tempoh perkhidmatan saya berakhir.
Apapun saya akan tetap bersama PDRM dalam meneruskan perjuangan untuk menjaga kepentingan negara dan masyarakat, dengan cara saya sendiri.
Ke mana jua saya melangkah dan di mana jua saya berada di bumi Allah SWT ini, PDRM akan tetap di hati saya.
Saya berdoa ke hadrat Allah SWT semoga diberikan hidayah, kekuatan iman dan kesihatan yang baik, kepada seluruh warga PDRM dan diletakkan mereka di bawah payung lindungan-Nya setiap masa, supaya mereka dapat memikul beban tanggungjawab yang diamanahkan dengan sempurna.
Kepada seluruh rakyat Malaysia, marilah kita bersatu hati dalam mengekalkan keamanan dan kesejahteraan yang kita kecapi selama ini.
Pejuang bangsa sudah berjaya menuntut kemerdekaan daripada penjajah dan era mengisi kemerdekaan digiatkan dengan usaha untuk membangunkan negara. Kita sekarang berada di dalam era untuk mengekalkan kemerdekaan yang dinikmati ketika ini dan adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk memastikan kita tidak akan kembali dijajah dalam apa jua bentuk belenggu, yang boleh menghilangkan harga diri kita sebagai rakyat sebuah negara berdaulat.
Kepada pembaca Harian Metro yang bersama saya selama ini, TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA.
Penulis Ketua Polis Negara
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 2 September 2017 @ 9:34 PM
sumber :  HMETRO

Rabu, 26 Julai 2017

MODAL RM30 DAN JANA PENDAPATAN


Salam sejahtera myrezki.com adalah sebuah program penjanaan pendapatan bersystemkan autoplacement yang dimana system dan kumpulan membantu kita menjana pendapatan


Kelebihan  program myrezki adalah

⭕ modal serendah rm30
⭕ tidak menindas
⭕ system berkerja untuk    kita
⭕ telah memasuki iklan di metroharian 
⭕ kumpulan  berkerja membantu kita
⭕ disusunkan 5downline dibawah kita secara automatik setiap bulan
⭕ mampu menjana pendapatan lebih Rm19,000.00 dalam masa 6bulan BIAR BETUL
⭕ bonus sponsor juga diberikan  sebanyak rm10 per ahli

Jom kita 👀👀 lihat pontensi income di myrezki

👉bulan pertama rm5
👉bulan kedua rm25
👉bulan ketiga rm125
👉bulan keempat rm625
👉bulan kelima rm3125
👉bulan keenam rm15625
😱😱😱wah hebatkan keseluruhan pendapatan dalam masa 6bulan adalah rm19, 530.00
Hanya duduk diam sahaja
_______
Sertai kami segera sementara perluang masih ada

klik >>>> LINK <<<<

WHATSAPP 0162816727

Selasa, 25 Julai 2017

Nasib malang pencuri kabel


Ekhwan Haque Fazlul Haque
ekhwan@hmetro.com.my


LELAKI ditahan polis selepas tersangkut pada tiang elektrik ketika cuba memotong kabel di loji air lama Hulu Trusan di Lawas, malam tadi.

Dalam kejadian 8.50 malam itu, suspek berusia 43 tahun memanjat tiang elektrik di kawasan berkenaan untuk mencuri kabel.

Ketua Polis Daerah Lawas Deputi Superintendan Abang Zainal Abidin Abang Ahmad berkata, lelaki itu bagaimanapun tersangkut dan kejadian disedari orang awam yang kemudiannya menghubungi bomba dan polis.

Menurutnya, anggota bomba berjaya menurunkan suspek yang mengalami kecederaan pada kaki sebelum dihantar ke Hospital Lawas.

"Pemeriksaan polis menemui sebilah parang yang digunakan untuk memotong kabel elektrik.

"Siasatan lanjut mendapati suspek juga mempunyai dua kes jenayah lampau atas kesalahan sama dan kini masih menunggu keputusan dari Timbalan Pendakwa Raya," katanya.

Abang Zainal Abidin berkata, suspek masih menerima rawatan di Hospital Lawas dan kini direman untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 379/511 Kanun Keseksaan.


>>> KLIK SINI <<< UNTUK JANA INCOME DENGAN MODAL RM30

Selasa, 6 Jun 2017

Ahad, 5 Mac 2017

"Permata Cinta" AIMAN TINO

Image result for aiman tino lirik permata cinta



"Permata Cinta"


Lihat diri ini
Tatap mata ini
Adakah aku pendusta cinta mu
Renungku di sini di dalam hati ini
Adakah aku insan yang engkau cintai

Mana kau campakkan hati ku
Hati yang ku berikan pada mu kasih
Semua jawapannya ada pada mu
Ku disini kan setia menunggu mu oh kasih ku
Meski pun maut mendatang menjemputku

Mengapa kau pergi
Dari diri ini
Mengapa harus kau merelakan aku
Mudahnya kau melepaskan ku oh kasih ku
Mudahnya kau mencari teman pengganti ku

Mana kau campakkan hati ku
Hati yang ku berikan pada mu kasih
Semua jawapannya ada pada mu
Ku disini kan setia menunggu mu oh kasih ku
Meski pun maut mendatang menjemputku

Mana ku campakkan hati mu
Hati yang kau berikan pada ku kasih
Semua jawapannya ada pada mu
Ku disini kan setia menunggu mu oh kasih ku
Meski pun maut mendatang
Menjemputku

Sabtu, 4 Mac 2017

Hari Ini Dalam Sejarah | Sejarah Takkan Kulupa.

Jenazah dua anggota polis terkorban diberi penghormatan terakhir

sumber : astro awani
SUBANG: Jenazah dua anggota polis yang terkorban dalam kejadian tembakan di Semporna kelmarin, tiba di ibu negara kira-kira jam 7 petang tadi

Allahyarham Supritendan Ibrahim Lebar, 52, dan Lans Koperal Mohd. Azrul Tukiran, 27 diterbangkan ke pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Subang dari Lapangan Terbang Tawau menggunakan pesawat Charlie.


4 tahun lalu negara kita telah di kejutkan dengan krisis pencerobohan di Lahat Datu. Keamanan dan keharmonian negara telah dicemari oleh mereka-meraka yang tercemar. Taknak cerita panjang pasal Lahat Datu ni, situasi akan bertukar jadi panas dik kerana ada yang mempolitikkan isu ini. Pejuang negara berjuang hingga titisan darah terakhir. Jadi ianya memang sangat meninggalkan kesan pada aku.

Ok, berbalik pada cerita yang nak aku sampaikan nie, tidak disangka dalam situasi yang berlaku di Sabah operasi ini turut disertai pegawai polis  dari Cawangan Khas Bukit Aman dan mereka tekorban. Wira negara ini pula tinggal di kawasan kejiranan USJ. Jadi nak dijadikan cerita, persiapan pertama yang dijalankan oleh Bahagian Logitik IPD Subang Jaya ialah berkaitan persiapan seperti khemah serta kerusi meja. Semuanya berjalan lancar Alhamdulillah...

Kemudian persiapan terarah kepada  tanah perkuburan. Kebetulan pada minggu itu hujan turun tak menentu dan pastinya tanah kubur lecak. Apapun, semuanya perlu direalisasikan agar upacara pengkebumian wira negara ini akan berjalan seperti dirancang. 

Nak digambarkan lecak pada masa tu dah macam sawah bendang dah lumpur dia. Dengan bantuan dari balai dan bahagian lain di IPD Subang Jaya serta komitmen yang diberikan semuanya berjalan lancar. Pada masa itu fitk (gotok royong ) di ketuai oleh Insp Nasser ( sekarang ASP  dah ) kami sama-sama menjalankan tangungjawab dengan baik. Sehingga semuanya selesai.

Kami di Bahagian Logistik (sekarang panggil  Bahagian StaRT ) dua hari di tanah perkuburan memberi komitmen 200% sehingga dari tanah lecak sehingga ianya dijadikan pentas untuk upacara tersebut. Nampak macam simplekan?, nampak macam biasakan?Nampak macam kerja mudahkan? tapi pada kami, sarapan disitu, lunch kat situ, makan malam pun disutu. Ada la sikit gambaran yang aku nak share kat bawah.






Apapun sedekahkan la Alfatihah untuk mereka yang tekorban di Lahat Datu, juga pada wira negara yang lain.  Alfatihah....

Image result for al fatihah lahad datu

Image result for al fatihah






INFO Pendaftaran Prasekolah 2018 | ANGGAP MUSTAHAK !!!!




INFO Pendaftaran Prasekolah 2018

1. Bermula 1/3 /2017 - 30/4/2017. Pendaftaran Prasekolah untuk sesi persekolahan 2018 dibuka secara on9.

2. Semua ibu bapa yang terlibat dikehendaki mengisi permohonan secara on9 sebelum 30/4/2017.

3. Selepas isi on9, print dan hantar salinan ke sekolah selewatnya 31/5/2017.

Harap maklum




Info untuk ibu bapa yang anaknya lahir pada 2014 dan 2013 untuk pendaftaran anak kita bagi sesi  Prasekolah 2018. Permohonan perlu diisi secara online seperti link diatas.



1. Klik "borang pendaftaran" untuk mendaftar secara online dan masukkan maklumat yang dikehendaki.




Setelah semua maklumat berjaya diisi, paparan seperti gambar diatas akan dikeluarkan. Cetak permohonan dan salinan serta beberapa salinan dokumen seperti gambar dibawah perlu dihantar ke pejabat sekolah yang di pilih.


Nota :

1. Borang permohonan yang lengkap diisi berserta salinan dokumen-dokumen yang berkaitan perlu dihantar ke sekolah yang dipohon sebelum atau pada 31 Mei 2017.

2. Semakan keputusan permohonan boleh dibuat melalui laman   sesawang  http://eprasekolah.moe.gov.my  atau dengan hubungi sekolah yang dipohon mulai 5 Ogos 2017 (tertakluk kepada pindaan).






Jumaat, 3 Mac 2017

PERLAWANAN PERSAHABATAN PING PONG DUA DAERAH


Seminggu dua ni memang sibuk sikit, pagi petang kena training pingpong untuk Piala Ketua Polis Selangor. Ceritanya, hari ini kami adakan perlawanan persahabatan antara IPD Subang Jaya dan IPD Shah Alam. Sukan ping pong nie bukan sukan yang glamour pun kat tampat aku nie, so xda la diberi perhatian sangat. Kami di Subang Jaya pun di anggap bukan pasukan pilihan pun untuk piala KP nanti. Apa pun doakan kejayaan kami nanti ye.


Nampak tak gaya-gaya player yang hebat sedang beraksi cemerlang, Alhamdulillah berkat usaha dan kerajinan pemain berlatih dan komitmen yang ditunjukkan oleh semua serta berkat kesabaran jurulatih Tuan Khairul melatih kami. Insyaallah kami semua akan bagi sesuatu yang baik nanti. Banyak dugaan kami tahun ni.

Inilah pemain harapan wanita Subang Jaya.





Antara penyokong dan pemain yang hadir... keputusan perlawan terpaksa dirahsiakan hehehe...
tapi Subang Jaya hari ini cemerlang...

Selasa, 28 Februari 2017

Ary sudah tiada


Nor Akmar Samudin
akmar@hmetro.com.my

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون

Kuala Lumpur: Pelakon dan pengacara, Ary Malik, 46, meninggal dunia akibat kanser ovari di Hospital Ampang, di sini, jam 7.17 malam ini.
Suaminya, Shahrul Nizam Shahruddin, 46, mengesahkan Ary yang juga ibu kepada tiga anak menghembuskan nafas terakhir di sisi keluarga selepas tiga hari dirawat di hospital berkenaan.
Shahrul Nizam berkata, Ary atau nama sebenarnya Nurita Maliha Aryanee Malik Abdul Malik mula mengadu sakit di bahagian perut sejak setahun lalu.
“Dia menjalani pembedahan di Hospital Tuanku Mizan, Wangsa Maju pada Mei tahun lalu sebelum dikesan menghidap kanser ovari tahap empat.
“Selepas pembedahan baru kami mendapat tahu dia menghidap kanser. Pada mulanya kami ingatkan ketumbuhan biasa,” katanya.
Menurut Shahrul Nizam, Ary mula menjalani rawatan kimoterapi sejak Jun tahun lalu.
Terdahulu, Ary dibawa ke Hospital Ampang, Sabtu lalu berikutan keadaannya yang semakin lemah. Bagaimanapun, selepas dua hari dimasukkan ke hospital berkenaan, dia tidak sedarkan diri.
Jenazah Ary dibawa ke Masjid Kem Wardieburn, di sini, dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Taman Ibu Kota malam ini.
Selain berlakon drama, Ary turut aktif sebagai pengacara seperti program MTV Syok dan pernah terbabit sebagai peserta dalam Masterchef Malaysia pada 2011.
Ary juga kakak kepada penyanyi yang popular dengan lagu Flora Cinta iaitu Min Malik.
Ary meninggalkan tiga anak iaitu Nur Zoe Iman Malik, 19; Dinda Pelangi Timor Malik, 13; dan Ratu Chinta Mecca Malik, 11.
Sementara itu, Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dalam kenyataannya mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham.
Setiausaha Agungnya, Hafiz Nafiah berkata, pemergian Ary adalah satu kehilangan buat industri hiburan tanah air.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 28 Februari 2017 @ 8:39 PM

Bosan Tengok Blog Sendiri


Bosan tengok blog sendiri, inikan orang lain..hehe
Bila mood aku rajin, ini la kerja mengarut aku, dah berkurun biarkan blog nie berhantu. Bukat takat bersawang je. Memang aku sedar berblog nie bukan senang nak tarik balik trafik yang makin berkurang, nak lagi blogger macam aku ni hanya mengharapkan kawan-kawan blogger yang masih letakkan link aku pada blog diaorang. TERIMA KASIH...

Lama tak berblog tu ibarat blogger baru yang baru post dua tiga entri. Semoga aku lebih bersemangat tahun ni, Nak tengok 100 post dapat x.....

EAIC siasat kes kematian dalam lokap

Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

Putrajaya: Siasatan terhadap kes kematian M Thanaseelan di lokap Balai Polis Bukit Sentosa, Hulu Selangor, Selangor, Sabtu lalu sudah dijalankan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC).
Pengerusi EAIC Datuk Yaacob Md Sam berkata, pihaknya memandang serius kejadian itu susulan daripada dua kes kematian dalam tahanan lokap Polis Diraja Malaysia (PDRM) iaitu Soh Kai Chiok di IPD Bera, Pahang pada 18 Januari dan S Balamurugan IPD Klang Utara pada 8 Februari lalu.
Sehubungan itu, katanya, EAIC sudah membentuk satu pasukan pegawai penyiasat bagi menjalankan siasatan ke atas kes kematian itu selaras dengan kuasa yang diperuntukkan mengikut Akta Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan 2009 (Akta 700).
"Skop dan terma rujukan siasatan EAIC adalah untuk mengenal pasti sama ada terdapat sebarang salah laku seperti yang diperuntukkan mengikut Seksyen 24 Akta 700, termasuk perlakuan yang bersifat jenayah oleh pegawai PDRM ketika mengendalikan tahanan dan berkaitan kematian tahanan itu.
"Sekiranya terdapat salah laku dizahirkan, siasatan dilakukan untuk menentukan dan mengenal pasti bagaimana dan mengapa salah laku itu terjadi.
"Selain itu, apakah peruntukan undang-undang, peraturan, kaedah, prosedur operasi standard (SOP) dan arahan tetap yang berkaitan dengan pengurusan dan pengendalian orang tahanan yang dipecahi dan individu yang bertanggungjawab ke atas salah laku atau perlakuan jenayah itu," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.
Thanaseelan, 43, ditangkap bersama dua lelaki lain jam 2 pagi pada 22 Februari lalu kerana disyaki terbabit dengan kes kesalahan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan (pencerobohan/pecah rumah).
Pada 24 Februari, si mati mengadu sakit perut dan dibawa ke Hospital Kuala Kubu Bharu untuk mendapatkan rawatan, sebelum dibawa semula ke lokap.
Namun, Sabtu lalu, Thanaseelan didapati tidak sedarkan diri dalam lokap dan disahkan meninggal dunia oleh Penolong Pegawai Perubatan yang bertugas.
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 28 Februari 2017 @ 2:03 PM

JOM MAKAN KERABU MAGGI



BAHAN
1. 3 Plastik maggi siam perisa tomyam
2. 10 batang crabstik
3. Carrot dihiris nipis dlm 1 biji
4. Sedikit kubis dihiris nipis ala2 kerabu
5. 1 biji bawang besar
6. Sedikit daun sup dan daun bawang
7. 10 biji cili padi hijau ataupun merah

CARA
1. Panaskan air dlm periuk untuk merebus maggi.
2. Masukkan 1 serbuk perasa ke dlm air rebusan.
3. Rebuskan maggi dan crabstik dengan air rebusan tersebut dan toskan.
4. Setelah siap masukkan ke dlm bekas dan campurkan ke semua bahan tersebut bersama dengan hirisan sayuran td. Crabstik pun dihiris2 juga selepas di rebus.
5. Ambil pula serbuk perasa dari 2 plastik yang tadi.
dan letakkan ke dlm bekas yg berasingan.
6. Air rebusan td jgn terus dibuang. Sebaliknya campurkan ke dlm mangkuk yg berisi serbum tadi dlm 7 sudu besar. Kalau rasa nk berkuah sikit boleh lebihkan.
7. Campurkan terus ke dlm mangkuk td dan gaul sebati.
8. Tak perlu tambah2 apa2 perasa sebab isnya dan cukup serasi dan sesuai. Asam limau pun kalau nk letak pun boleh diletak sedikit sahaja sebab dah masam. Kalau tak nk letak pun tak pe.
9. Siap utk dihidangkan.

Selamat mencuba.

Isnin, 27 Februari 2017

HEBAHAN | ⁠⁠⁠Lelongan Aset Alih Kerajaan

Ibu Pejabat Polis Daerah Subang Jaya akan mengadakan lelongan aset alih kerajaan pada ketetapan berikut:-
Tarikh : 2 Mac 2017 (Khamis)
Masa : 11 pagi hingga selesai
Tempat : Bengkel Polis IPD Subang Jaya ( Sebelah Balai Polis Seri Kembangan )
Kepada pembida yang berminat bolehlah datang melihat keadaan kenderaan tersebut di sini pada 28/2/17 dan 1/3/17 mulai jam 9 pagi sehingga 4 petang.







Ini kata Pakar Ortopedik | "Slipped Disc" Mana Boleh Ketuk-Ketuk



Mazizul Dani
mazizul@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: "Kalau tersilap ketuk, terkena pada saraf tunjang, boleh lumpuh jadinya," kata Pakar Ortopedik Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh Pahang, Dr Mahyuddin Mohamed.
Beliau memberi peringatan kepada orang ramai mengenai rawatan alternatif masalah tergelincir tulang belakang (slipped disc) dengan cara ketukan yang kini tular di Facebook (FB).
Beliau turut membuat penafian mengenai cara rawatan itu di akaun FB-nya dan memberikan justifikasi penafiannya sehingga dikongsi lebih 6,000 kali.
"Saya faham, memang sudah menjadi lumrah manusia apabila sakit, mereka akan cuba dan ikhtiar apa saja cara untuk pastikan sakit itu sembuh.
"Bagaimanapun, mereka perlu berjaga-jaga supaya tidak ditipu wang ringgit ataupun sakit itu akan menjadi lebih teruk," katanya ketika dihubungi hari ini.
Menerusi video yang dikongsi di FB berkenaan, kelihatan seorang individu membuat lakaran tulang belakang pada badan pesakit dan membuat label, sebelum mengetuk pada bahagian tulang yang kononnya bermasalah.
Dalam pada itu, Dr Mahyuddin yang juga Naib Presiden 2, Persatuan Integrasi Profesional Perubatan Malaysia (MIMPA) berkata, berdasarkan video berkenaan, lukisan yang dibuat pada badan pesakit itu tidak tepat.
"Nak merawat ‘slipped disc’ ni, bukan boleh main suka-suka ketuk. Garisan yang dilukis secara kasar sebegini adalah amat tidak tepat. Ketuk pun main intai-intai bawah kain.
"Kesan ketukan tidak akan sampai pun ke disc yang terkeluar tu. Kenapa? Kerana disc yang slipped itu di depan, bukannya dari arah belakang.
"Dari segi anatomi, cara sebegini nak betulkan slipped disc pun dah tak betul. Adalah mustahil disc yang terkeluar tu boleh kembali ke kedudukan asal dengan ketukan hikmat ini," katanya.
Justeru beliau menasihati orang ramai supaya mendapatkan pandangan pakar sebelum mencuba rawatan alternatif untuk mengubati penyakit.
"Nasihat saya, kalau ada sebarang masalah sakit belakang, lemah kaki, kebas kaki atau tangan, pergi klinik berhampiran dan rujuk pakar ortopedik.
"Dapatkan nasihat pakar ortopedik untuk buat pemeriksaan imbasan X atau imbasan Imej Resonan Magnetik (MRI) untuk pastikan masalah serta rujuk pada sumber yang berkelayakan," katanya.
Jelasnya lagi, menurut ilmu ortopedik, cara sebegini adalah mustahil dapat memberi apa-apa kesan kepada disc yang terkeluar itu.
Beliau berharap agar pengamal perubatan alternatif ini juga lebih bertanggungjawab dan jujur dengan apa yang mereka lakukan.
"Pesanan saya kepada mereka (pengamal perubatan alternatif) seeloknya kalau kita adakan dialog dan bersemuka untuk mencari persefahaman.
"Saya tidak nafikan perubatan alternatif, tetapi kita perlu lebih jelas apa yang logik dan tidak logik supaya masalah yang berlaku tidak menjadi lebih buruk," katanya.
Dr Mahyuddin berkata, dia ada berhubung dengan pemilik akaun FB berkenaan untuk menghubungi sendiri pesakit yang berjaya dengan rawatan itu, tetapi belum menerima maklumat berkenaan.
Sementara itu, cubaan Harian Metro untuk menemubual individu yang mempromosikan rawatan itu tidak berjaya kerana panggilan ke nombor yang diiklankan tidak dijawab.


Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 26 Februari 2017 @ 11:36 PM

JADILAH ORANG YANG TERHORMAT, JANGAN YANG GILA HORMAT

Image result for gila hormat

Payah juga jumpa orang gila hormat nie. Biasa kalau berkaitan dengan hidup aku  ialah SEGELINTIR mereka yang tergolong kepada mereka yang berpangkat lebih tinggi yang rasa pangkat dan harta akan ditanam bersama mereka didalam kubur,

Tapi yang pasti, pangkat inilah yang akan jadi satu tanggungan untuk dipersoal kelak samada ianya digunakan untuk kebaikan atau sebaliknya, Besar dan tinggi mana pun jawatan yang kita ada, matinya kita, guna kelengkapan yang sama seperti orang lain sehingga dikebumikan, semuanya sama tiada bezanya pun.

Mereka yang segelintir berpangkat nie biasanya tergolong pada orang yang dah lama berkhidmat. Nak lagi di naikkan pangkat dari bawah. Sepatutnya pegawai yang macam nie sangat faham kedudukan orang dibawah apa yang orang bawah rasa.

Tapi sayang mentali orang nie bila berpangkat, sudah mula bercakap tentang JURANG ibarat darjat dalam filem P.Ramlee. Entry nie sebenarnya untuk aku, Insya Allah kalau adarezeki, suatu hari nanti siapa tahu.

"JADILAH ORANG YANG TERHORMAT, JANGAN YANG GILA HORMAT"



Khamis, 23 Februari 2017

Kemuka e-Filing mulai 1 Mac

Image result for e filing lhdn

Kuala Lumpur: Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP), bagi tahun taksiran 2016 boleh dikemukakan melalui e-Filing bermula 1 Mac ini.
Ia merangkumi Borang E, BE, B, BT, P, M, MT dan TF, kata Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), dalam kenyataan semalam.
Bagi Borang BE, pembayar cukai juga boleh mengemukakan borang itu menggunakan peranti mudah alih seperti telefon pintar dan tablet melalui aplikasi ‘Mobile Filing’ (m-Filing).
“e-Filing dan m-Filing adalah aplikasi percuma disediakan LHDN untuk memudahkan pembayar cukai melengkapkan dan mengemukakan BNCP secara elektronik melalui Internet,” kata kenyataan itu.
Aplikasi itu boleh dicapai melalui portal rasmi LHDN di www.hasil.gov.my.
Tarikh akhir menghantar borang dan membayar cukai pendapatan tahun taksiran 2016 bagi Borang E ialah 31 Mac 2017, BE (30 April) serta B dan P (30 Jun).
Bagi Borang BT, M, MT dan TF, tarikh akhir berbuat demikian ialah 30 April 2017 bagi yang tidak menjalankan perniagaan dan 30 Jun bagi yang menjalankan perniagaan.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 23 Februari 2017 @ 8:13 AM
BERNAMA

Selasa, 21 Februari 2017

Khasiat buah tunjuk langit

sebagai penawar kencing manis

Buah tunjuk langit mempunyai banyak khasiat yang mampu menangani pelbagai penyakit antara­nya kencing manis kerana ia dapat menurunkan kadar gula dalam darah.
Selain itu, buah yang mempunyai 1,001 khasiat ini juga membantu individu yang mempunyai masalah berat badan berlebihan selain boleh menjadi penawar penyakit migrain.
Mengandungi pelbagai jenis vitamin antaranya vitamin A, B6 dan B selain protein, kalsium dan magnesium, buah ini juga membantu menangani masalah gout, sakit sendi, darah tinggi, melancarkan perjalanan darah dan meningkatkan kecergasan badan.
Buah ini mendapat perhatian dunia sejak akhir-akhir ini selepas banyak kajian bioteknologi dijalankan berjaya menemukan pelbagai kebaikannya.
Pakar saintis bioteknologi berpendapat, biji buah ini mengandungi banyak khasiat semula jadi yang boleh dijadikan penawar bagi membantu dan meningkatkan sistem peredaran darah dalam tubuh manusia.
Tumbuhan liar ini berasal daripada jenis pokok Meliaceae (keluarga pokok mahogani atau mahoni) yang tumbuh di kawasan hutan hujan tropika yang mempunyai suhu kering dan lembap terutama di Amerika Selatan, barat India, Kepulauan Indonesia, Fiji, Honduras, Kepulauan Solomon dan juga Malaysia.
Selain mengamalkan pengambilan buah ini, anda juga dinasihatkan mengawal diet harian dan tidak mengambil makanan atau minuman sesuka hati tanpa kawalan.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 20 Februari 2017 @ 11:46 AM
Siti Nadirah Hafidzin
siti_nadirah@hmetro.com.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...