Jumaat, 25 Oktober 2013

Blog seram...

Seram Giler La

Misteri Sebuah Hotel Lama (Kisah Seram)


Misteri Sebuah Hotel Lama (Kisah Seram) | Aku pn ade citer gak pasal misteri kt hotel ni.. Masa tu aku lps PMR.. Tgh tggu result PMR aku keje part-time kt sebuah hotel 3 star (xsure, diorang yg ckp 3 star) kt KL.. Aku xsebut la namenye ek.. Aku keje kt F&B Dept atau dikenali sebagai banquet.. Keje aku jadi waiter klu ade function or event dan setup satu room tu utk function or event yg nk dijalankan.. Then lps event kt room tu abis kiotrang kene kemas balik bilik.. Kejenye termasuk la susun meja, bubuh alas meja, hias meja, susun kerusi, lap pinggan and susun ats meja. Selalunye klu bilik tu besar die management akan letak lebih dr dua org staff utk setup bilik tu.. Klau bilik tu kecik je die akn letak sorang je utk handle.. Tp klu ade staff yg free die antar gak suh tolong skali.

Nak dijadikan cerita, satu malam aku ditugaskan utk setup bilik event utama kt hotel tu which is kire mcm ballroom gak la..tp xla sebesar ballroom hotel 5 bintang. Aku dua org ngan member aku setup bilik tu.. Patutnye ramai tp staff xramai and banyak bilik nk kene setup pasal bsknye ade byk event akan diadakan. So, aku ngan member aku disuruh buat dulu ape setakat yg kitorang mampu kt bilik tu sementara org lain dtg tolong bile bilik lain dh settle. Kitorang pn angkut la meja, kerusi sudu2 sume ape yg patut bwk masuk bilik tu.. Bilik ade tiga bahagian tau, satu kt bahagian dalam bilik tu satu lagi kt bahagian luar dan satu lagi kitchen.. Kitchen tu utk digunakan klu ade even kt bilik tu.. Kt luar bilik tu ade swimming pool dan kt pool side tu pn ade satu space yg utk meja2 dn buffet lain.. Aku ngan member aku ni set table kt laur bilik dulu, yg kt dlm bilik kitorang biar dulu tggu mmber2 lain dtg. Saje nk lepak tepi pool sbnrnye. Kt pool side tu jugak ade surau utk guest. Kitorang buat keje btul2 kt tepi surau tu dan mengadap swimming pool..Kire belakang kitorang surau an depan kitorang pool.. Kt level tu ade satu bilik je iaitu ballroom ni and swimming pool.

Malam tu kitorang start keje dgn susun meja utk buffet line kt luar pastu susun meja makan dan alas meja tu pastu susun kerusi kt meja tu.. Setup utk atas meja kitorang tggl dulu.. Lps tu kitorang lap sume sudu2 dn gelas2.. Tgh kitorang lap sudu tu la tetibe aku dgr bunyi org tgh lap sudu gak kt belakang kitorang.. bunyi org angkat sudu dr tray lps tu cmpk balik dlm tray tu..(aku harap korang dpt bayangkan bunyinye)..Berulang kali bunyi tu aku dgr, mulanya aku ingat tu bunyi dr kitorang yg tgh lap sudu gak.. Pastu aku suh member aku stop lap sudu..Aku suh die dgr bunyi tu..Mula xde ape2 bunyi, mmbr aku pn heran..Tibe2 bunyi tu dtg balik kali ni mmbr aku pn dgr.. Tekejut die.. Aku tnya ade bilik lain ke kat sini..member aku ckp xde..kt tingkat ni ade satu bilik je iaitu bilik kitorang ni..Bunyi tu dtg dr belakang kitorang, dan aku sgt pasti skali yg blkang kitorang tu adlh surau.. Gile ke nk buat keje tu kt surau.. Dan surau tu pn ade la surau tetamu which is bile ade event je surau tu dibuka.

Bunyi berterusan utk beberapa minit.. Kitorang tgh selambanye teruskan keje kononnye nk buat xdgr je.. Aku ngan member aku xbercakao sepatah haram pn time tu.. Bunyi tu stop lps beberapa minit.. xlama lps tu satu lg bunyi kedengaran dn mmg mengejutkn kitorang. Kali ni bunyi org tarik kerusi gune troli.. Utk pengetahuan korang, kitorang akan stack kerusi sbnyk sepuluh buah satu stack pastu kitorang tarik gune troli..Itu la cara kitorang bwk kerusi dr tngkat 2 ke tingkat 3.. Stor kt tingkat 2, so kitorang kene tolak@tarik troli dr tingkat 2 naik lif ke tingkat 3.. Troli tu troli usang so mmg akan mengeluarkan bunyi kalau digerakkan dn bunyi itu la yg kitorang dgr dtg dr arah kitchen. Kitorang dgr bunyi seolah2 ade org yg tolak troli dr lif ke kitchen and letak kerusi tu kt kitchen..Kitchen tu hanya dipisahkan dgn pintu je dgn tmpt kitorang buat keje lap sudu ni.. Antara kitchen ngan tmpt kitorang tu ialah lif..Kire klau kitorang nk gi kitchen dr tmpt kitorang buat keje tu akan lalu kt lif dulu pastu baru kitchen.. Kitchen tu plak disambungkan dgn ballroom tu..kitorang jenguk dlm ballroom xde org.. aku ngan member aku dh cuak gile dh time tu.. Xmungkin ade org tolak troli kerusi lagi time tu..Sbb ape kitorang dh bwk naik sume kerusi cukup2 dh sblm tu.. Dan klu ade pn org yg tolak kerusi mlm tu diorang xkn letak kt kitchen..kene letak dlm ballroom tu..xbleh letak kt kitchen..kitorang dh rase xsdap hati dh..aku ngan member aku nekad nk check kt kitchen utk pastikan dn berderau darah aku bile tgk xde ape2 kerusi pn kt kitchen tu..pastu kitorang check ballroom, kerusi2 yg ade tak terusik pn.. aku check jam dh pukul 12.45 a.m,shift aku abis kul 1 pagi.Aku ajak member aku trun coz aku pn nk balik dh dn aku xsdap hati sbnrnye..
Keje kitorang tinggal mcm tu je..

Sampai kt bwh kt opis F&B sume staff dh ade kt situ melepak ngan kapten kitorang.. Aku citer ape yg terjadi kt bebudak lain ngan kt kapten aku tu.. Diorang buat muka selambe je ckp diorang kt sini mmg slalunye akan turun dulu dari bilik tu klu tgh setup bilik tu bile tibe time antara pukul 12 hingga 1..Diorang kate mmg slalu jadi benda2 pelik kt ballroom tu..Penah ade org dgr mcm ade event kt bilik tu sedangkan xde mane2 event pn dijadualkn kt bilik tu malam tu..kdg2 kt kitchen tu bleh dgr dgn jelas macam ade aktiviti memasak kt kitchen tu sdgkan xde ape2 event pn kt bilik tu..
Yg aku geramnye sbb diorang xbg tau aku psl benda ni alasan diorang xnk takutkn and xselesa nn buat keje..klu bleh diorang nk kitorang rase sendiri..hampeh.. sbb tu la diorang xnaik tolong kitorang time tu walaupn keje diorang kt bilik lain dh settle..

So, itu la pengalaman aku kt sebuah hotel 3 star kt KL.. Aku keje situ xlama, tguu result PMR je.. Lps kejadian tu aku ikut nasihat diorang klu aku kene setup bilik tu..Kekadang walupn kitorang ramai kt bilik tu still kitorang turun gk dr bilik tu bile dh dekat kul 12 tu.. Citer ni dh lame, mase aku form 3 so ade bebrape detail yg aku kurang ingat dn maybe membuatkan citer ni mcm memeningkan..sekian


 JOM LAWAT : BLOG  SERAM GILA LA

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...