Rabu, 26 Mac 2014

'Cara perjalanan paling selamat adalah melalui pengangkutan udara'

'Cara perjalanan paling selamat adalah melalui pengangkutan udara'

KUALA LUMPUR: Menggunakan pengangkutan udara adalah cara yang paling selamat untuk membuat sesuatu perjalanan dan tiada sebab untuk ‘fear of flying’ atau perasaan takut untuk terbang dijadikan sebab untuk tidak menggunakan servis penerbangan.

Ini adalah pandangan pakar-pakar penerbangan selepas kejadian yang melibatkan kemalangan udara semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Pensyarah Universiti Putra Malaysia Jabatan Kejuruteraan Aero Angkasa, Dr Kamarul Arifin Ahmad sekiranya kemalangan udara berlaku, ia tidak selalunya melibatkan kehilangan nyawa kerana langkah berjaga-jaga memang diambil oleh setiap syarikat penerbangan.

k

“Statistik menunjukkan bahawa kemalangan pesawat yang melibatkan kematian tidak sampai 1% dan ini sangat rendah berbanding kemalangan jalan raya,” katanya kepada Astro AWANI.

Perunding Kejuruteraan Aero Angkasa , Dr Ahmad Samsuri Mohktar pula berkata sememangnya ‘fear of flying’ atau perasaan takut untuk terbang menggunakan pesawat wujud.

“Tetapi harus diingat bahawa di Malaysia kemalangan udara yang terakhir yang melibatkan kehilangan nyawa belaku pada tahun 1977 dan terkini adalah kemalangan pesawat MH370.

“Tempoh antara dua kemalangan tersebut agak lama,” katanya.

j

Namun demikian beliau berkata, sememangnya orang ramai tidak dapat lari daripada berdepan dengan ‘fear of fying’.

“Oleh sebab itu, pihak penerbangan harus mengambil langkah berjaga-jaga.

“Mereka harus mengikut protokol yang ada secara teliti contohnya menghantar pesawat untuk peyelenggaraan dan sebagainya,” katanya.

Menurut Pakar Psikologi Fakulti Pendidikan Universiti Malaya, Prof Madya Dr Mariani Mohd Noor ‘fear of flying’ semakin meningkat di kalangan rakyat Malaysia dan ia semakin ketara terutamanya apabila berlakunya insiden seperti kehilangan pesawat MH370.

Pada 8 Mac lalu, pesawat MAS MH370 yang dijadual tiba di Beijing, hilang dengan 239 penumpang dari pelbagai negara termasuk Malaysia.

Pada 21 Mac, tingkap pesawat MAS MH114 dilanggar burung sewaktu mendarat di Nepal, Kathmandu, dan semua 180 penumpang dan anak kapal selamat.

Pada 24 Mac pula, pesawat MAS MH006 dari Kuala Lumpur ke Incheon, Seoul, dilencongkan ke Hong Kong ekoran generator kapal terbang yang tidak berfungsi.

Pagi tadi, sebuah pesawat milik Malindo Air dilaporkan terbakar di bahagian enjin sayap kiri semasa penerbangannya ke Kuala Terengganu.


Berita mula diterbitkan pada: Mac 26, 2014 16:33 (MYT)


Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/cara-perjalanan-paling-selamat-adalah-melalui-pengangkutan-udara-32581?cp

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...