Khamis, 18 Jun 2015

Jual budak albino untuk korban sihir


Dar Es Salaam (Tanzania): Polis Tanzania menahan seorang lelaki berusia 44 tahun kerana cuba menjual anak saudara perempuannya - kanak-kanak albino - kepada polis yang menyamar sebagai dukun dalam operasi membanteras penjualan albino untuk anggota badan yang digunakan dalam ilmu hitam, hari ini.

Menurut polis di Tabora, barat Tanzania, kanak-kanak itu, Margareth Khamis, 6, diculik dua hari lalu, dari rumah keluarganya di perkampungan Kona Nne di daerah Nzega. Ibu kanak-kanak itu, Joyce Mwandu, juga albino.

Mwandu, seorang balu berkata, sekumpulan lelaki menutup muka memasuki rumahnya pada waktu malam dan melarikan anak perempuannya ke dalam hutan.

Pemangku Ketua Polis Wilayah Tabiora, Juma Bwire, berkata polis melancarkan operasi khas selepas mendapat maklumat seorang lelaki sedang mencari pembeli kanak-kanak albino.

Menurut laporan Palang Merah, dukun biasanya membayar sehingga AS$75,000 untuk set penuh anggota badan albino.

“Kami memasang perangkap dan berjaya menahan lelaki itu ketika dia membawa kanak-kanak berkenaan kepada polis yang menyamar,” kata Bwire.

Awal tahun ini, Tanzania mengharamkan ilmu hitam dan sihir dalam usaha menghalang penjualan anggota badan manusia, terutama albino yang digunakan untuk mendapat kekayaan dan sebagai azimat pengasih.

Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), sekurang-kurangnya 75 albino, termasuk kanak-kanak dibunuh di Tanzania sejak 2000 dengan ramai dipukul hingga mati.

GAMBAR hiasan menunjukkan seorang kanak-kanak albino di Sekolah Rendah Mitindo, Mwanza, di Tanzania. - Foto Reuters

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/58425#sthash.5GY9Hd6W.dpuf

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...