Sabtu, 29 Mac 2014

Interpol kritik kenyataan Zahid bahawa pangkalan datanya lembab


KUALA LUMPUR: Agensi Polis Antarabangsa, Interpol semalam mempertahankan keberkesanan pangkalan datanya untuk menyemak pasport yang disifatkan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai ‘terlalu memakan masa' dan 'menyebabkan kelewatan di lapangan terbang’.

Menurut laporan AFP, Interpol yang sebelum ini telah mengecam Jabatan Imigresen Malaysia kerana gagal memeriksa pasport penumpang pesawat MH370 dengan pangkalan datanya, mempertahankan sistemnya itu selepas Zahid berkata pangkalan data yang mengandungi maklumat tentang 40.2 juta pasport hilang, adalah "terlalu besar"dan akan menenggelamkan sistem pengurusan pangkalan data Malaysia.

“Jika ada mana-mana pihak yang bertanggungjawab atau patut disalahkan ke atas kegagalan ini, ia hanyalah Jabatan Imigresen Malaysia," kata Interpol seperti yang dilaporkan oleh agensi berita itu.

Interpol berkata bahawa pangkalan data itu hanya mengambil masa selama 0.2 saat untuk mendedahkan sama ada sesuatu pasport disenaraikan dalam data mereka.

"Walaupun sesetengah negara memeriksa pangkalan data kami lebih daripada seratus juta kali setahun, pada tahun 2014 sebelum kehilangan pesawat MH370, Jabatan Imigresen Malaysia tidak menjalankan satu pun pemeriksaan pasport penumpang dengan pangkalan data Interpol.

"Sekiranya Malaysia membuat pemeriksaan menggunakan pangkalan data Interpol, dua penumpang pesawat itu yang telah menggunakan pasport curi akan dapat dikesan hampir serta merta,” dakwanya.

Susulan kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac lalu, dua warganegara Iran dikesan menggunakan pasport curi untuk menaiki pesawat itu.

Pada Rabu, Zahid memberitahu Parlimen bahawa memeriksa pangkalan data Interpol akan memakan masa yang lama untuk pegawai imigresen melakukannya dan ia juga akan menyebabkan kelewatan di lapangan terbang.

Sebuah portal berita sebelum ini melaporkan Zahid berkata bahawa operasi Jabatan Imigresen Malaysia adalah "bertaraf dunia" apabila menjalankan kawalan di sempadan.

Zahid juga dilaporkan berkata pegawai-pegawai imigresen yang menjaga pintu masuk Malaysia telah dilatih oleh negara-negara lain termasuk Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia dan Kanada untuk menjalankan pemeriksaan pemprofilan dan mengesan dokumen perjalanan palsu.

Sebarang keraguan katanya akan membawa kepada pemeriksaan kali kedua menerusi Pusat Pemeriksaan Dokumen (DEC).

DEC juga mempunyai makmal khas di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang digunakan oleh pihak imigresen untuk memeriksa sebarang dokumen yang meragukan sejak tahun 2007 lagi.


Berita mula diterbitkan pada: Mac 29, 2014 12:57 (MYT)


Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/interpol-kritik-kenyataan-zahid-bahawa-pangkalan-datanya-lembab-32747?cp

0 Komen:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...