KUALA LUMPUR: 8.11 pagi pesawat MH370 menghantar ‘Ping’ atau komunikasi elektronik "Handshake" kepada satelit untuk kali terakhir.
Ini menandakan pesawat berkenaan masih berada di ruang udara.
Namun ini tidak memberi sebarang data tentang altitud, lokasi dan kelajuan pesawat tersebut.
Selepas dua minggu tanpa sebarang maklumat yang boleh dipercayai, Inmarsat yang memiliki satelit 3F-1 bekerjasama dengan pakar lain berjaya mengecilkan kawasan carian kepada koridor selatan.
Satelit 3-F1 milik Inmarsat merupakan satelit tertua yang berkhidmat untuk industri penerbangan.
3-F1 merupakan satelit Geo-Stationery kerana orbitnya berada pada lokasi yang sama.
Satelit 3-F1 milik Inmarsat merupakan satelit tertua yang berkhidmat untuk industri penerbangan.
3-F1 merupakan satelit Geo-Stationery kerana orbitnya berada pada lokasi yang sama.
Ia mengelilingi bumi sekali setiap hari serta bergerak ke atas dan ke bawah ekuator
Sebelum Inmarsat dapat menentukan lokasi sebenar MH370, ia perlu mengambil kira lokasi satelit semasa ia berpusing mengelilingi bumi
Inmarsat bergantung kepada tiga cara jangkaan kelajuan kapal terbang, lokasi satelit dan kesan ‘doppler’ bagi mengesan Ping
Menggunakan satelit 3-F1, Inmarsat mengesan Ping pesawat untuk mengesan kedudukan yang mungkin dilalui MH370
Oleh kerana tidak berjaya, Inmarsat bertukar kepada alternatif menggunakan kesan doppler.
Kesan doppler dapat difahami dengan mengambil contoh bunyi siren ambulans. Bunyi siren bertukar lebih kuat apabila ambulans semakin menghampiri anda. Ini dinamakan kesan Doppler, iaitu penggunaan frekuensi gelombang bunyi.
Menggunakan kekerapan Ping ke satelit bersama dengan analisis kelajuan pesawat, maka laluan MH370 dapat dijejaki dengan lebih tepat.
Persoalannya berapa jauh lagi MH370 terbang selepas Ping terakhirnya pada pukul 8.11 pagi?
Di antara jam 8.11 dan 9.11 pagi, penyiasat percaya MH370 terhempas ke dalam Lautan Hindi dengan anggapan MH370 terbang secara relatifnya pada kelajuan dan haluan yang sama.
Walaupun pencarian MH370 kekal di Selatan Lautan Hindi, namun ia tetap meliputi kawasan yang terlalu luas serta mengambil masa dan tenaga yang ramai.
Berita mula diterbitkan pada: Mac 27, 2014 11:23 (MYT)
Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/mh370-bagaimana-ping-berfungsi-32621?cp
Sebelum Inmarsat dapat menentukan lokasi sebenar MH370, ia perlu mengambil kira lokasi satelit semasa ia berpusing mengelilingi bumi
Inmarsat bergantung kepada tiga cara jangkaan kelajuan kapal terbang, lokasi satelit dan kesan ‘doppler’ bagi mengesan Ping
Menggunakan satelit 3-F1, Inmarsat mengesan Ping pesawat untuk mengesan kedudukan yang mungkin dilalui MH370
Oleh kerana tidak berjaya, Inmarsat bertukar kepada alternatif menggunakan kesan doppler.
Kesan doppler dapat difahami dengan mengambil contoh bunyi siren ambulans. Bunyi siren bertukar lebih kuat apabila ambulans semakin menghampiri anda. Ini dinamakan kesan Doppler, iaitu penggunaan frekuensi gelombang bunyi.
Menggunakan kekerapan Ping ke satelit bersama dengan analisis kelajuan pesawat, maka laluan MH370 dapat dijejaki dengan lebih tepat.
Persoalannya berapa jauh lagi MH370 terbang selepas Ping terakhirnya pada pukul 8.11 pagi?
Di antara jam 8.11 dan 9.11 pagi, penyiasat percaya MH370 terhempas ke dalam Lautan Hindi dengan anggapan MH370 terbang secara relatifnya pada kelajuan dan haluan yang sama.
Walaupun pencarian MH370 kekal di Selatan Lautan Hindi, namun ia tetap meliputi kawasan yang terlalu luas serta mengambil masa dan tenaga yang ramai.
Berita mula diterbitkan pada: Mac 27, 2014 11:23 (MYT)
Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/mh370-bagaimana-ping-berfungsi-32621?cp
0 Komen:
Catat Ulasan