Pengikut

Ramadan bulan terbaik


SHUHADA MANSOR mahu anak muda ‘menghayati’ Ramadan yang penuh keberkatan serta tidak lupa dengan pengisian sepatutnya. Jalani dengan tenang, gembira dan penuh penghayatan!

Bagi yang ternanti-nantikan Ramadan, mungkin ia bulan terbaik untuk anda laksanakan apa yang dihajati. Sama ada mahu turunkan berat badan, tambah lemak atau apa saja, lakukan hingga berjaya.

Tempuhi Ramadan kali ini dengan apa saja pelan tertang­guh tahun lalu. Jangan lupa kongsi gambar dan pengalaman berbuka anda di mana saja di laman Faceboook dan Instagram Gen Y! Beberapa tip berguna untuk rujukan bersama. Selamat Berpuasa!

JAGA MAKAN

MENU - Selera akan meningkat waktu Ramadan, apatah lagi pelbagai hidangan dijual di bazar. Apa saja makanan yang dimakan mempengaruhi tubuh. Sebaiknya, pilih makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks seperti ubi, jagung, out, roti, gandum atau nasi perang kerana ia membantu menahan rasa kenyang lebih lama selain meningkatkan stamina.

BERMINYAK - Hindari makanan berminyak kerana ia membuatkan sel darah merah bergumpal sehingga menyebabkan aliran oksigen berkurangan hingga 20 peratus. Akibatnya, ia membuatkan anda lebih cepat mengantuk pada siang hari. Kerja akan tergendala dan kita hilang fokus.

MANISAN- Jangan keliru dengan gambaran ‘berbuka dengan manisan’. Memakan makanan manis memang baik dilakukan ketika berpuasa kerana ia dapat mengembalikan kesihatan tubuh apatah lagi bagi remaja aktif. Elak daripada keliru dengan memakan minuman dan makanan manis berlebihan. Apatah lagi jika bahan utamanya gula.

BERSENAM

TIGA MINGGU SEKALI - Bagi anda yang sudah terbiasa dengan olahraga dan sukan setiap hari mungkin tidak terasa berat untuk teruskan meskipun Ramadan. Tapi bagi yang malas selalunya akan dijadikan alasan. Jangan terlalu selesa dengan istilah ‘puasa’ kerana ramai juga yang bertambah berat badan ketika Ramadan. Lakukannya tiga minggu sekali untuk kekalkan kesihatan anda.

TELITI WAKTU - Ketika bersenam, tempoh masa perlu diberi perhatian apatah lagi pada waktu ini. Pilih senaman ringan di pagi hari dengan tempoh tidak terlalu lama. Luangkan 20 hingga 30 minit sudah memadai.

PILIH YANG RINGAN - Lakukan senaman sederhana yang tidak terlalu menggunakan banyak tenaga.­ Pilih yang ringan untuk meng­elakkan rasa haus.

EMOSI

RANCANG BERBUKA - Sama ada di sekolah, kuliah atau pejabat pastinya masa akan terasa sangat panjang untuk tiba waktu berbuka. Untuk memotivasikan diri, apa kata anda berkongsi idea dengan rakan dengan merancang menu berbuka atau tempat berbuka bersama.

Selain dari lambakan kerja dan tugasan kuliah, anda boleh ‘lari’ fokus sebentar untuk isu yang ringan.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/58387#sthash.fRPMdfFY.dpuf
Previous
Next Post »