Pengikut

Fahami 5 fasa dingin seks suami isteri

Fahami 5 fasa dingin seks suami isteri
Kehidupan seks suami isteri tidak akan sentiasa ghairah. Ada masanya baik suami atau isteri kurang bernafsu atau dingin seks. Malah pasangan yang baru berumah tangga juga tidak terkecuali dalam hal ini. Ketahuilah bahawa ia adalah tahap yang biasa dalam rumah tangga.
Apa yang penting anda tidak membiarkan ia berlarutan dan mencari cara untuk memulihkannya. Dalam perkahwinan ada lima fasa dingin seks yang mungkin dialami suami isteri, fahamilah kerana mungkin kita ini anda sendiri sedang mengalaminya.
1. Sejurus berkahwin
Ramai yang mengatakan seks pengantin baru akan sentiasa hebat akan tetapi sebetulnya tidak. Ada pasangan yang masih dalam bulan madu menghadapi masalah dingin seks. Ia mungkin disebabkan rasa kecewa kerana fantasi tentang seks jauh berbeza daripada apa yang dibayangkan sebelum berkahwin. Mungkin juga kerana sama ada suami atau isteri terlebih dahulu sebelum berkahwin sudah diberi gambaran yang salah dan mitos-mitos seks yang tidak tepat tentang seks.
2. KehamilanJarang ada wanita yang kuat nafsunya ketika hamil. Kebanyakannya tidak berselera tambah lagi keadaan diri yang lemah lesu terutama di peringkat awal kehamilan. Antara penyebabnya adalah alahan dan juga perubahan hormon. Tapi perubahan ghairah seks isteri dan juga emosi isteri secara drastik ini ada kalanya dapat menimbulkan salah faham di antara pasangan suami isteri.
3. Tahun pertama berumah tangga
Pada masa ini sikap sebenar dalam diri akan terserlah. Jika dahulu masing- masing berlakon atau sedaya upaya menutupinya, akan tetapi bila sudah hidup bersama tentunya sifat diri yang sebati tidak dapat disorok lagi.
Contohnya ketika bercinta anda cukup mengambil berat soal penampilan dan kebersihan tapi setelah hidup bersama, anda mula tak kisah walaupun tidak mandi sehari. Tanpa disedari semua ini akan memberi kesan terhadap perasaan pasangan.
Kekurangan dan kelemahan ini mula akan memberi pengaruh kepada kehidupan seks yang mana suami mula rasa kurang senang dengan perubahan ini sekali gus kurang berselera untuk seks.

4. Selepas melahirkan
Pada bulan-bulan pertama kelahiran, seorang bayi memerlukan perhatian sepenuhnya daripada orang tuanya terutama dari si ibu yang terlibat dengan bayi sejak awal lagi. Ini berbeza dengan bapa yang tahap penglibatannya tidak sebanyak ibu. Keadaan ini kemungkinan akan menimbulkan perselisihan.
Ketegangan ini mampu memisahkan pasangan secara emosional dan juga di tempat tidur. Ketegangan ini juga akan menimbulkan rasa letih sehingga membuatkan suami mahupun isteri mudah tersinggung, cepat marah dan mudah tidak percaya pada pasangan. Ia juga turut memberi kesan pada hubungan seks.
5. Usia perkahwinan mencecah 7 tahun
Melangkah ke angka tujuh tahun, baik suami mahupun isteri kadang kala mula berasa tidak puas dengan apa yang berlaku dalam hidup mereka. Mereka mula bertanya tentang fungsi dan arah tujuan hidupnya dan mula mempersoalkan perasaan hati, rasa tidak bahagia dan tidak puas yang dirasainya.
Perasaan sebeginilah yang membebankan perkahwinan sehingga mengganggu kehidupan seksual suami isteri. Pada fasa ini ada suami atau isteri ingin beralih angin mencari insan baru selain pasangannya.Ketika ini jugalah kes kecurangan sering terjadi.
Di samping perkara di atas dingin seks suami isteri juga boleh berlaku akibat masalah lain seperti kebosanan, penyakit atau sering ditinggalkan. Ia sebenarnya lebih bersifat individu.
Akan tetapi jangan memandang ringan bila menghadapi masalah dingin seks ini dan jangan menghindari dari menyelesaikannya. Masalah ini sebenarnya akan menjadi duri dalam daging yang tidak kelihatan dalam hubungan suami isteri hingga akhirnya menyebabkan masalah yang lebih serius iaitu kecurangan atau perceraian.
Previous
Next Post »

2 Komen

Write Komen