Isnin, 8 November 2010

Cara aku berblog III

salam dan selamat petang semua.


Lepas  entri Cara aku berblog.  dan  Cara aku berblog IIHari nie aku nak bagitahu macam mana aku buat dan selaraskan saiz gambar yang ada kat page kiri kat 
.:: medan bekarya::. Disebabkan aku nie malas nak save biasanya "copy" n "paste" jer.. jadi, kenalah buat macam nie. 





perasan tak? saiz dia sama kan? macam mana nak adjust...  apa yang aku buat macam susah jugak r. aku bukan la pandai sangat pasal IT ni. Semuanya main hentam jer...  tak pernah belajar pun pasal komputer. OK. skang aku citer macam mana. Aku adjust saiz dia biar sama pada kod HTML contohnya... 

....................."WIDTH: 160px; HEIGHT: 160px" id="profile_pic" class="logo img" alt="KEL AB BLOGGER " src="http://profile.ak .fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs326.snc4/41591_129896221730_343 _n.jpg" width="145" height="137" />................



............."WIDTH: 160px; HEIGHT: 160px" id="profile_pic" class="logo img" alt="Ger ila Penulisan Kreatif" src="http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs467.snc4/50336_12805534 3889116_5883386_n.jpg" width="145" height="137" />..........




Yang aku bold tu semua sama. aku selaraskan supaya dia sama. 
Masa aku copy n paste mula2 dulu saiz dia tak sama 
dia jadi macam nie...



tak sama kan?

tapi lepas dah selaraskan saiz kod HTML dia dah sama macam yang atas tu.. kalau ada yang tak sama pun sebab kod dia dah disiapkan oleh tuan punya link picture.

kat mana nak edit?

1. klik design
2. bila dah keluar Gadget tempat gambar tu klik "edit"
3. edit la n save.

aku tahu mungkin ada cara yang lebih baik dan senang... tapi aku share untuk kongsi ilmu jer.. sebab aku suka capy n paste image jer.. tak suka  nak save dulu...




~enjoy~



4 ulasan:

  1. teknik ni sama juga ubah siza utk video/youtube di entri
    adjust dimension je kan?
    first time buat dulu pening gak,haha

    BalasPadam
  2. teknik yang sama SM... Saya juga guna teknik yg sama... Tapi bagus SM ketengahkan dalam blog ni...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...